گردشگری و توریسم

تاکید بر توسعه روابط فرهنگی ۲ شهر تاریخی شیراز و فلورانس ایتالیا

شهردار شیراز و شهردار فلورانس ایتالیا، شنبه در مورد ویروس کرونا، اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همکاری‌های دو جانبه با یکدیگر به صورت تصویری گفت و گو کردند.

شهردار فلورانس ایتالیا در این گفت و گوی تصویری با بیان اینکه شیراز به خاطر تاریخ غنی‌اش شهری بین‌المللی است، گفت: من به شیراز و ایران علاقه‌مند هستم، پدرم یک شرق شناس به ویژه در مورد مسائل خاورمیانه بود که زبان فارسی نیز می‌دانست و در خانه آنها کتاب‌های بسیاری در مورد زبان فارسی وجود دارد.

داریو ناردلا افزود: سال آینده (۲۰۲۱ میلادی) هفتصدمین سالگرد دانته را برگزار خواهیم کرد که برپایی برنامه بین‌المللی در این مورد پیش‌بینی شده و ما می‌توانیم این اقدام فرهنگی را با همکاری یکدیگر انجام دهیم و این برادری را با دعوت از زبان شناسان ایرانی و ایتالیایی بین شهرهای شیراز و فلورانس به وجود بیاوریم.

شهردار فلورانس ایتالیا اظهار داشت: علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها با شیراز هستم و یکی از طرح‌هایی که برای سال ۲۰۲۰ تنظیم کرده بودم سفر به ایران بود که متاسفانه به دلیل گسترش بیماری کرونا انجام نخواهد شد و بی‌شک می‌توان توسعه رابطه با شیراز را در سال ۲۰۲۱ به وجود آورد.

ناردلا بیان کرد: فلورانس به عنوان یک شهر توریستی با داشتن سالانه ۱۴ میلیون گردشگر به دلیل شیوع کرونا با مشکلات زیادی رو به رو شده است اما ما ضمن از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، متاسفانه با بحران‌های اجتماعی و اقتصادی نیز رو به رو هستیم که آسیب‌های زیادی به جامعه ما وارد کرده و اکنون تلاش ما کاستن از این آسیب‌هاست.

دانته آلیگیری، شاعر و نویسنده ایتالیایی در سال ۱۲۶۵ میلادی در شهر فلورانس این کشور تولد یافت. وی در دوران زندگی خود کتاب‌های متعددی نگاشت که معروف‌ترین آنها کمدی الهی، زندگانی نو، «ضیافت، سلطنت و آهنگ‌ها نام دارد. نوشته‌های او در ادبیات ایتالیا و سراسر اروپا با استقبال رو به رو شد و موثر افتاد. 

دانته که در سیاست زادگاه خود عاملی موثر بود در سال ۱۳۲۱ میلادی و در ۵۶ سالگی چشم از جهان فروبست. 
برای حل مشکل مشترک باید همگامی مشترک داشت

شهردار شیراز نیز در این دیدار مجازی گفت: ویروس کرونا نشان داد که مستقل از مرز، جغرافیا و نژاد، مردم جهان با یک مشکل مشترک رو به رو هستند و برای غلبه بر این مشکل باید همراهی و همگامی مشترک داشته باشند.

حیدر اسکندرپور افزود: دنیای پس از اتمام شیوع ویروس کرونا، دنیای متفاوتی است و شهرهای تاریخی که زمینه‌های مشترک فرهنگی دارند می‌توانند نقش بیشتری را در آن فضا ایفا کنند.

وی تاکید کرد ما نیز از آمادگی همکاری‌های فرهنگی بیشتر برخورداریم.

شهر فلورانس که هم اینک مرکز ناحیه توسکانی ایتالیاست در سال ۸۰ میلادی بنا نهاده شد. فلورانس از کانون‌های مالی و بازرگانی اروپای سده‌های میانه و از ثروتمندترین شهرهای دوران خود بود.

بسیاری از تاریخ ‌گاران فلورانس را خاستگاه رنسانس ایتالیایی به‌شمار آورده و به آن لقب “آتن سده‌های میانه” داده‌اند.