گردشگری و توریسم

نرخ شیوع کرونا در انگلیس دوباره اوج گرفت

گروه مشاوران علمی برای شرایط اضطراری انگلیس موسوم به «سیج» روز جمعه اعلام کرد که شاخص شیوع بیماری (نرخ شیوع یا بازتولید/ R) دوباره میان یک تا ۰.۷ در نوسان بوده است.

این در حالی‌است که هفته گذشته یعنی پیش از کاهش سطح قرنطینه در انگلیس شاخص شیوع بین ۰.۹ تا ۰.۵ گزارش شده بود.

این شاخص بیانگر آن است که یک فرد مبتلا به کرونا، این بیماری را به چه تعداد فرد دیگر منتقل می‌کند.

کارشناسان معتقدند که هنوز برای بررسی پیامدهای ناشی از آسان شدن سطح قرنطینه خیلی زود است؛ با این حال اختلاف فاحش آمار رسمی دولت و نهادهای مستقل درباره وضعیت کرونا در انگلیس، افکار عمومی را نگران کرده است.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس یازدهم اردیبهشت ادعا کرد که این کشور از رشد همه‌گیری کرونا (کووید-۱۹) عبور کرده و شیب نزولی را طی می‌کند. اما چند روز بعد اتحادیه اروپا اعلام کرد که انگلیس و تعدادی از کشور اروپایی همچنان در مرحله اوج شیوع کرونا قرار دارند.

آمارها نشان می‌دهد که شیوع کرونا در انگلیس همچنان نوسان دارد و این کشور پس از آمریکا دارای بالاترین آمار قربانیان کرونا در سراسر جهان است.

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، انگلیس در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و مجموع درگذشتگان به ۳۳ هزار و ۶۱۴ نفر رسیده است. 

جانسون یکشنبه گذشته، ناگزیر از فشارهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا، محدودیت های تردد افراد شاغل به محل کار را آسان کرد. او در نظر دارد تا در دو ماه آینده بتدریج محدودیت‌های بیشتری را کاهش دهد. 

وضع اقتصادی انگلیس پس از تحمل سه سال فراز و نشیب‌های ناشی از برگزیت و اینک بحران کرونا، چندان تعریفی ندارد.

دفتر آمار ملی انگلیس دیروز در گزارشی از رشد منفی اقتصاد این کشور در ماه‌های گذشته خبر داد و اعلام کرد که این میزان پایین‌ترین حد در نزدیک به ۱۲ سال گذشته به شمار می‌رود. «ریشی سوناک» وزیر دارایی انگلیس نیز هشدار داده که این کشور به احتمال زیاد به سوی «یک رکود عمده» پیش می رود.