گردشگری و توریسم

روسیه: تلاش آمریکا علیه ایران منجر به بحران در شورای امنیت می‌شود

سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه در نشستی در فرمت کنفرانس ویدئویی در باشگاه سیاسی والدای گفت: روسیه تمام اظهارات مقام‌های آمریکایی درخصوص این موضوع (تمدید تحریم تسلیحاتی ایران) را رصد می‌کند. 

برایان هوک نماینده رئیس جمهوری آمریکا در امور ایران پیشتر گفته بود که واشنگتن برای تمدید تحریم ارسال تسلیحات به ایران تلاش خواهد کرد.

به گفته هوک، آمریکا با پیروی از قطعنامه ۲۲۳۱ می‌تواند مکانیسم ماشه علیه ایران را آغاز کند که ازجمله ارسال تسلیحات به ایران را محدود می کند. 

مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک»، بخش نهایی از ساز وکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

 معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: البته ما اطلاع داریم که مقامهای ارشد دولت آمریکا چه دیدگاهی در خصوص راههای دیگر (درباره برجام) دارد. اما موضع ما کاملا معلوم است هیچ کشوری اجازه ندارد بطور گزینشی و بخشی از قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند.

 وی یادآوری کرد که آمریکا دو سال پیش از برجام خارج شد و همینک در موقعیت نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ قرار دارند و بند ۲۵ منشور سازمان ملل را نقض می کنند. 

 ریابکوف تصریح کرد: در این وضعیت مدعی استفاده از مکانیسم ماشه پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ سودجویانه است. معتقدم که اکثریت اعضای جامعه جهانی این موضع ما را می پذیرند.

وی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا در این عرصه راه دشواری در پیش دارد. هرچند که این نتیجه گیری که در شورای امنیت و در سازمان ملل با این سرسختی آمریکا بحران دیگری بوجود می آید را می توانم بپذیرم، ایالات متحده در تلاش ها برای تمدید تحریم ایران در شورای امنیت به مشکل می‌خورد.
 به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی برخلاف اظهارات گذشته خود، برگرفته از توطئه‌پردازان اندیشکده تروریستی و صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد آمریکا مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است و بر اساس بند ۱۱ آن می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.
روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران تاکید کرده‌اند این یک برداشت نادرست از قطعنامه است و آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به صراحت اعلام کرد به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.