گردشگری و توریسم

احیای شب قدر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت می آورد: مسأله اصلی در رابطه با چنین مراسمی ایجاد تجمع است که احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ را بسیار افزایش می‌دهد. بنابراین بهترین راه حل رعایت فاصله‌ها، کاهش ارتباط و تماس‌های بین مردم است …
 و مهم‌ترین کار اینکه پروتکل‌های بهداشتی دربرگزاری چنین مراسم‌هایی رعایت شود چرا که به هر حال افراد زیادی در شب‌های قدر حضور پیدا می‌کنند. اینجا روی سخن ما با کسانی است که قصد شرکت در مراسم شب قدر را دارند. توصیه می‌کنیم اگر مشاهده کردند جمعیت زیادی در مساجد یا حتی فضای باز تجمع کرده‌اند حتماً لازم نیست در مساجد عزاداری کنند بلکه بهتر است در منزل‌شان قرآن بخوانند و مراسم شب‌های احیا را اجرا کنند در غیر اینصورت باید برای حفظ سلامتی فاصله یک متر و نیم را رعایت کنند. حتی می‌توانند در خانه وضو بگیرند و به مسجد بروند. در محل وضوگیری بیش از یک و نیم متر به هم نزدیک نشوند و ماسک بزنند.

به‌طور کلی همه این هشدارها و نکات بهداشتی توصیه شده برای پرهیز از ایجاد تجمع است و حتی الامکان نباید هیچ گونه تجمعی در این مراسم‌ها ایجاد شود. البته مردم پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌خوانند اما با این حال باید در عمل نیز به این پروتکل‌ها پایبند باشند ومراقبت کنند اگر حتی یک نفر هم توجهی نکند موجب ابتلای شمار زیادی از جمعیت شرکت‌کننده به ویروس کرونا می‌شود. امیدوارم با وجود ناظران مساجد و کارشناسان حوزه سلامت همه اصول بهداشتی رعایت شود و اجازه ندهند همه در یک نقطه تجمع کنند. هرچند خواندن قرآن با ماسک برای نمازگزاران سخت است اما آنها باید به محض اینکه قصد دارند از محل خارج شوند باید حتماً ماسک بزنند و هنگام خروج از مسجد هم فاصله را با دیگران رعایت کنند. خطر تجمع از این لحاظ مطرح می‌شود که عده‌ای بدون علامت ابتلا به ویروس کرونا ممکن است بستری برای شیوع ویروس کرونا در داخل آن جمعیت باشند حالا که به گفته وزیر بهداشت به مرز کنترل بیماری رسیده‌ایم نگذاریم این بیماری از مسیر کنترل خارج شود جوانان و نوجوانان عامل انتقال ویروس به افراد مسن‌اند و براحتی ویروس را به آنها انتقال می‌دهند. اگر ناظران اجرای طرح می‌توانند نسبت به پوشیدن ماسک و رعایت فاصله یک‌ونیم متری از سوی شرکت‌کننده‌ها نظارت کنند ممکن است ریسک ابتلا به بیماری در این تجمع‌ها کمتر شود.