گردشگری و توریسم

وزیر خارجه ترکیه: امارات خاورمیانه را به هرج ‌و مرج کشانده ‌است

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مولود چاوش اغلو» سه‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه محلی «آکیت تی وی»، افزود: امارات متحده عربی همراه با مصر و برخی کشورها، منطقه را به هرج‌ و مرج کشانده ‌است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه گذشته کشورهای مصر، امارات متحده عربی، یونان، قبرس و فرانسه در اعلامیه‌ای مشترک ترکیه را به مداخله نظامی در لیبی متهم کرده ‌بودند.

وزیر خارجه ترکیه، امارات متحده عربی را به مداخله، خصوصاً در یمن و لیبی متهم  و اظهار کرد: واقعیت این است که آنها نیرویی هستند که ثبات در لیبی را بر هم زدند و یمن را ویران کردند.

ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کند و اخیراً با دولت مستقر در طرابلس توافقنامه امنیتی امضا کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به ۲ دولت موازی در شرق با محوریت نیروهای ارتش ملی و فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و دولت مستقر در غرب لیبی با محوریت دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج تقسیم شده است.

اوضاع در لیبی بار دیگر از فروردین سال ۹۸ همزمان با دستور ژنرال حفتر به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

تاکنون تلاش‌های سازمان ملل متحد و برگزاری نشست‌های بین‌المللی از جمله نشست برلین در اوایل سال جاری میلادی با هدف حل بحران لیبی و رسیدن به آتش بس، نتیجه بخش نبوده است.