گردشگری و توریسم

بخشودگی جرایم دیرکرد چک‌های برگشتی فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس

محسن نریمان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت فرا رسیدن عیدسعید فطر، سالروز آزادسازی خرمشهر و در راستای تحقق شعار جهش تولید، اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی سازمان و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، در دویست و چهلمین جلسه هیات مدیره ارس مصوب شد که جرایم دیرکرد چک‌های برگشتی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مشمول بخشودگی شود.

وی افزود: این بخشودگی شامل سرمایه گذاران و فعالانی می‌شود که اصل بدهی خود را از جمله بدهی بابت مجوز فعالیت اقتصادی، زمین و اخذ پروانه ساخت در بازه زمانی مصوب به‌طور نقد پرداخت کنند؛ هزینه تمدید دوره ساخت و تمدید قرارداد مشمول این بخشودگی نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه تاکید کرد: چنانچه تاریخ سررسید چک واخواست شده مربوط به ابتدای سال های ۹۶، ۹۷و ۹۸ به بعد باشد، در صورت اقدام به واریز نقدی به ترتیب مشمول ۳۰، ۶۰ و ۸۰ درصد بخشودگی جریمه تاخیر در زمان واریز نقدی می‌شود.

نریمان با اشاره این‌که تاریخ چک واخواست شده مبنای محاسبه نرخ خواهد بود، افزود: اشخاصی که در گذشته اصل و جریمه دیرکرد را به سازمان منطقه آزاد ارس پرداخت و تسویه کرده‌اند مشمول این طرح نمی‌شوند.

وی ادامه داد: زمان اجرای این طرح از سوم خرداد ماه تا ۱۸ خرداد ماه سال‌جاری است.

منطقه آزاد ارس با بیش از ۷۰ هزار هکتار وسعت به مرکزیت جلفا در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و با جمهوری های ارمنستان و آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد. 

منطقه آزاد ارس تا قبل از افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ از رونق بی سابقه ای در حوزه فعالیت های اقتصادی و تجاری و نیز گردشگری مواجه بود و  در تعطیلات سال افزون بر پنج میلیون مسافر به این منطقه سفر می کردند. 

اما وضعیت این منطقه از نظر فعالیت های سهه گانه یاد شده در ۲ سال اخیر مناسب نبوده و به دلیل محدودیت های اعمال شده در زمینه واردات، انصاف و کسبه آنجا متحمل خسارت های شدیدی شده اند، به طوری که تنها در سال ۱۳۹۷ افزون بر ۷۰۰ مغازه در مراکز تجاری جلفا تعطیل شد.