گردشگری و توریسم

۸۶۰ هکتار از شهرک الغدیر قم آماده سرمایه‌گذاری است

اسرافیل شعاعی روز یکشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جلسات استانداری قم، افزود: این شهرک کمبودی ازنظر زیرساخت‌های انرژی در بخش آب و گاز ندارد و حداقل‌های سرمایه‌گذاری در آن فراهم است.

وی عنوان کرد: برای تامین کامل زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری این شهرک باید دو پست برق ۶۳ و ۲۳۰ مگاواتی در آن احداث شود.

شعاعی ادامه داد: برای انتقال برق به این شهرک اعتباری بالغ‌بر ۹۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است و تاکنون ۳۰ قرارداد واگذاری زمین در شهرک منعقد شده‌است.

شهرک صنعتی الغدیر قم در ۵۰ کیلومتری قم و حدود ۶۰ کیلومتری تهران واقع‌شده و بیش از ۲ هزار هکتار وسعت دارد.

سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی در شهرک‌های صنعتی قم

وی بیان داشت: برای قرار گرفتن در مسیر جهش تولید دستگاه‌های خدمات رسان در تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان اقدام کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید سال ۹۸ در شهرک‌های صنعتی قم منعقدشده که از این قراردادها در وضعیت جاری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم اظهار داشت: باید از ظرفیت‌های خالی شهرک‌های صنعتی قم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید بهره برد.

شعاعی اظهار داشت: برای توسعه فاز ۶۳ هکتاری شهرک شکوهیه  و  همچنین شهرک ۹۶ هکتاری کفش و دمپایی قم باید نیاز ۲۰ مگاوات برق تامین شود.

مشکل آب شهرک‌های صنعتی قم

شعاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل کمبود آب در شهرک‌های صنعتی گفت: در شهرک صنعتی شکوهیه ۲۰ لیتر بر ثانیه، سلفچگان ۵، قم ۳، ۵ لیتر، و شهرک ثامن یک لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ ظرفیت آب منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از ۱۹ لیتر بر ثانیه به ۲۹ لیتر بر ثانیه افزایش پیداکرده است.

شعاعی خاطرنشان کرد: ظرفیت کنونی آب مورداستفاده شهرک شکوهیه ۳۰ لیتر بر ثانیه است که پاسخگوی طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری نمی‌باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: برای توسعه و احداث واحدهای جدید در شهرک شکوهیه باکم آب مواجه هستیم.

اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای تامین آب شهرک‌های صنعتی قم

وی ادامه داد:۸۰  میلیارد تومان برای انتقال آب به درب شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی استان قم موردنیاز است.

شعاعی یادآور شد: بیش از ۱۰۰ زمین برای سرمایه‌گذاری در شهرک شهاب واگذارشده و برای بهره‌برداری از آن‌ها باید ۵ لیتر بر ثانیه بر ظرفیت آب این شهرک افزوده شود.

وی همچنین تصریح کرد: مشکل کمبود برق در شهرک شکوهیه قم جدی است و به مانعی در طرح‌های توسعه‌ای تبدیل‌شده است.

وی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی قم سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان قرارداد با سرمایه‌گذاران منعقد کرده اما به دلیل فقر زیرساختی نمی‌تواند پاسخگوی دغدغه آن‌ها باشد.

شعاعی افزود: شهرک‌های صنعتی شکوهیه، محمودآباد و الغدیر برای فازهای توسعه‌ای و جدید خود با کمبود گاز نیز روبه‌رو هستند.

وی در پایان گفت: سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی قم به میزان سه برابر افزایش داشته است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) – قنوات – و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان بیش از ۴۹ هزار و۵۶۲ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در ۲هزار و ۲۱۷ واحد صنعتی و صنایع معدنی برای ۵۶ هزار و ۱۲۳ تن فرصت اشتغال ایجادشده است.