گردشگری و توریسم

رییس جمهوری قرقیزستان ۳ هزار زندانی را عفو کرد

این گزارش به نقل از دفتر “سورونبای جین بک اف” رییس جمهوری قرقیزستان اعلام کرد که این مصوبه که در ۳۰ آوریل( ۱۱ اردیبهشت) توسط پارلمان به تصویب رسید، بیان می‌دارد که گروهی از متهمان دستگاه قضایی این کشور که دارای شرایط خاص هستند دوره حبس آنها پایان می پذیرد و آزاد می‌شوند.

این حکم بطور همزمان برای هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی نبرد میهن پرستانه سال های ۱۹۴۵-۱۹۴۱ در جنگ جهانی دوم و نیز دهمین سالگرد انقلاب خلقی این کشور در سال ۲۰۱۰ اجرا می شود.

طبق حکم رییس جمهوری این کشور، آن دسته از متهمانی که از ۵۵ تا ۶۰ سال سن دارند، معلولان گروه اول و دوم، تنها نان آوران خانواده که حداقل ۲ فرزند خردسال و یا یک فرزند معلول دارند، افرادی که جرایم سبک مرتکب شده و یا برای اولین بار مجرم شناخته شده اند، مادران سرپرست خانواده، زنان با تعداد فرزندان بالا و نیز زنان و جوانانی که کمتر از یک سال از محکومیت خود را می گذرانند؛ شامل این عفو عمومی می‌شوند.

جنگ جهانی دوم که در کشورهای آسیای مرکزی به «جنگ بزرگ میهن پرستانه» شهرت دارد، در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ شروع و در ۹ ماه می سال ۱۹۴۵ با پیروزی ارتش اتحاد جماهیر شوروی (سابق) که جمهوری های آسیای مرکزی نیز جزو آن اتحاد بودند و قوای متفقین بر آلمان نازی، پایان یافت.

در این جنگ همراه با ارتش شوروی، ۱۵ کشور دیگر نیز علیه ارتش آلمان نازی شرکت داشتند که در طول این چهار سال ۲۵ میلیون نفر از مردم شوروی و ۱۰ میلیون نفر از نیروهای نظامی آلمان نازی جان باختند.

در تقویم کشورهای پساشوروی، روز ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) با عنوان سالگرد پیروزی ارتش سابق شوروی بر آلمان نازی معروف به «پیروزی جنگ وطنی» تعطیل رسمی است و همه ساله با برگزاری برنامه های فرهنگی، ورزشی و رژه نظامی از این روز تجلیل می‌شد اما امسال به خاطر نگرانی از بدتر شدن شرایط کرونا، این مراسم تاریخی لغو شده است.

 کشورهای پسا شوروی از جمله روسیه و ۱۴ جمهوری دیگر که تا سال ۱۹۹۱ از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند، در جنگ دوم جهانی متحمل خسارات جانی و مالی فراوانی شدند. به همین علت روز ۹ مه به عنوان یکی از مهمترین مناسبت‌های ملی در این کشورها جشن گرفته می‌شود که کرونا امروز برگزاری مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد این پیروزی  را تعطیل کرده است.  
امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در پیامی تلویزیونی ضمن تبریک این روز به مردم کشورش، جنگ دوم جهانی را فاجعه بارترین رخداد بشری عنوان کرد و گفت: تاجیکستان هنوز عواقب این جنگ را احساس می‌کند.
تاجیکستان قبل از استقلال یکی از ۱۵ جمهوری اتحاد شوروی (منحل شده) بود که ۲۸۰ هزار نفر از اتباع خود را در جنگ جهانی دوم شرکت داد که ۱۰۰ هزار نفر از آنان در این جنگ کشته شدند.
در قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز به همین مناسبت روسای جمهوری این کشورها از طریق ویدئوکنفرانس سالگرد پیروزی این جنگ را به مردم این کشورها تبریک گفتند.