گردشگری و توریسم

زیرساخت های گردشگری سد شاه قاسم یاسوج توسعه می یابد

مجید صفایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تفاهم نامه ای میان این اداره کل با شرکت آب منطقه ای استان منعقد شده که با موافقت شرکت آب منطقه ای استان در کنار سد های کهگیلویه و بویراحمد، زیرساخت های گردشگری ایجاد می شود.

وی افزود: همچنین طرح توسعه زیر ساخت های گردشگری سد شاه قاسم یاسوج در پروژه های پیشنهادی این اداره کل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان طرح جهش تولید مصوب شده است.

سرپرست میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به منظور خدمات دهی بهتر به گردشگران و مسافران، تفرجگاه سد شاه قاسم یاسوج به بخش خصوصی واگذار شده است.

صفایی تاکید کرد: این استان با داشتن ۲ سد شاه قاسم و کوثر و در آینده نزدیک سد چم شیر، چند رودخانه و صدها چشمه سار و آبشار پرآب ،مکانی بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آبی است.

وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمدمعروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه است که در صورت استقبال سرمایه گذاران اشتغال جوانان و کارآفرینی را به دنبال خواهد داشت.

تفرجگاه سد شاه قاسم با دارا بودن طبیعتی بکر یکی از چشم نواز ترین مکان های گردشگری استان در فصل های بهار و تابستان است.

سد شاه قاسم یکی از سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد است و در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد، این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.

جنس این سد، خاکی با ارتفاع ۴۷ متر از پی و طول تاج آن ۲۲۰ متر است که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده بود.

حجم مخزن این سد  ۹ میلیون متر مکعب است و روستاهای علی آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین دست این سد قرار دارد.

شاه قاسم نام یکی از امام زادگان حومه شهر یاسوج نیز است.