گردشگری و توریسم

۲۰ اولویت اصلی توسعه سرمایه‌گذاری استان اصفهان تعیین شد

ایرج موفق روز چهارشنبه در جلسه شورای معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری استان به سرمایه‌گذاران و نهادهای غیردولتی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است تا نسبت به سرمایه‌گذاری مناسب بر روی آنها اقدام شود.

وی این اولویت‌ها را ایجاد زنجیره کامل نساجی و پوشاک، تولید محصولات پایین دست و تکمیلی زنجیره فولاد، صنایع پیشرفته مانند فوتوالکترونیک، لیزر و اُپتیک و هوا و فضا، تولید محصولات و مصنوعات سنگی و فرآوری انواع سنگ، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی پیشرفته، احداث پالایشگاه‌های گازی، ساخت مواد شیمیایی تخصصی، تولید محصولات دارویی و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن، تولید انواع لاستیک رادیال خودروهای سبک و سنگین و ساخت الیاف مصنوعی اعلام کرد.

سایر اولویت‌های سرمایه‌گذاری که در این جلسه به آن اشاره شد، شامل تولید انواع نانو الیاف، ساخت وسایل خانگی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و شیمی پارک‌ها، تولید لوازم آرایشی بهداشتی و عطر و خوشبوکننده، تجهیزات پزشکی، ایجاد شهرک‌های تخصصی تولید مصنوعات طلا و سنگ‌های قیمتی، تولید وسائل نقلیه موتوری موتور انژکتوری، تولید شیشه و محصولات پیشرفته شیشه، استخراج و فرآوری کانی‌های فلزی غیرآهنی و تولید محصولات غذایی و آشامیدنی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان همچنین با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: پارسال ۵۶۶ پروانه بهره‌برداری با اشتغال هشت هزار نفر در استان در بخش صنعت صادر شد که رتبه نخست کشور را کسب کرد.

موفق با بیان‌اینکه اصفهان سال گذشته با ۱۲۵ طرح توسعه در رتبه دوم و با یکهزار و ۲۱۸ جواز تاسیس در رتبه ششم کشور قرار گرفت، خاطرنشان کرد: پارسال ۳۴۳ معافیت برای ورود ماشین‌آلات و نوسازی ناوگان صنعت استان صادر شد که در این زمینه نیز رتبه نخست کشور را داریم.

وی با اشاره به صدور پروانه کسب برای بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۸ واحد صنفی با رتبه دوم در کشور افزود: در ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه مورد نیاز و ماشین‌آلات نیز رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۴۸ ثبت سفارش واردات کالا در استان اصفهان ثبت شد.

موفق با بیان‌اینکه سال گذشته در عرصه صادرات نیز رتبه پنجم کشور را احراز کردیم، گفت: پارسال ۲۸ پروانه بهره‌برداری در معدن، ۳۵ پروانه اکتشاف و ۲۹ گواهینامه کشف صادر شد و در زمینه معادن فعال نیز رتبه سوم کشور را داریم.

وی گفت: سال گذشته با درخواست افرادی که بدنبال مجوز برای تعطیلی معدن خود بودند موافقت نکردیم مگرآنکه مشکل خاصی مانند محیط زیست داشتند.

موفق تصریح کرد: استان اصفهان از نظر تعداد مصوبه‌ها و میزان تسهیلات رونق تولید نیز دارای رتبه‌های برتر در کشور است.

وی با اشاره به ۲ سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۳۵۳ میلیارد ریال در سال گذشته و پیگیری مشکلات طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان اظهار داشت: ما در سال جاری بدنبال تحقق جهش تولید، حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان و بومی سازی تجهیزات وارداتی هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: لازم است تعامل بین دستگاهی از جمله در باره استعلام‌ها و مجوزها افزایش یابد زیرا این کار باعث تسریع در حل مشکلات میشود.

حسن قاضی عسگر همچنین با تاکید بر تفویض برخی اختیارها و وظایف به نهادهای غیردولتی مانند اتاق اصناف و خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: این کار باعث می‌شود تا از ظرفیت آنها بهتر و بیشتر استفاده شود و مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی مانعی برای پیشبرد امور نباشد.

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از مشاوره تشکل‌ها برای کاهش بار کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بهتر است بانک‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی، مکان انجام طرح را به‌عنوان وثیقه قبول کنند تا مشکلات موجود برای پرداخت تسهیلات حمایتی از آنها کاهش یابد.

 اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۲۰۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه این استان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.