گردشگری و توریسم

بیش از هزار و ۶۰۰ منطقه باستانی در استان اردبیل شناسایی شد

نادر فلاحی روز چهارشنبه در نشستی با مسوولان خلخال افزود: تاکنون هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی باستانی و  ملی از جمله ۴۰ منطقه خلخال و سایر مناطق مختلف این استان ثبت ملی شده و برای ثبت بیش از هزار و ۶۰۰ اثر و منطقه باستانی و تاریخی شناسایی شده در فهرست آثار تاریخی کشور نیز تلاش می‌شود.

او کمبود نیروی انسانی در اداره کل و ادارات شهرستانی را از جمله مشکلات مقابله با حفاری‌های غیرمجاز در مناطق تاریخی و باستانی استان دانست و گفت: برغم مشکلات و کمبودها در بخش یگان حفاظت با همکاری کارکنان مرزبانی بیش از ۶۰ حفار غیرمجاز میراث فرهنگی در استان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

او با بیان اینکه رییس جدید اداره میراث فرهنگی خلخال بزودی معرفی می‌شود، اظهارداشت: اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهر توریستی سرعین با یک نفر نیرو و یک سرباز ، پارس‌آباد با ۲ نیرو ، بیله‌سوار با یک نیرو و ادارت سایر شهرستان‌ها نیز به همین منوال است.

وی با گرامیداشت یاد شهید مدافع میراث فرهنگی شهید محمودزاده گفت: این جانفشانی‌ها را ارج می‌نهیم و اجازه دست‌درازی و سوء‌استفاده برخی سودجویان به آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان را نمی‌دهیم.

فلاحی از برگزاری همایش تجلیل از کارکنان برتر و منتخب مرزبانی که در مسیر مبارزه با حفاری‌های غیرمجاز تلاش مضاعفی داشته‌اند، خبر داد و افزود: این همایش بعد از ماه مبارک رمضان در صورت رفع محدودیت‌های بیماری کرونا برگزار خواهد شد.

سرهنگ صابر افضل‌نیا ، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اردبیل هم گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده ساماندهی مقبره شهدای مرزبانی که در شهریور سال ۱۳۲۰  تا آخرین نفر در مقابل ارتش شوروی سابق پایداری کردند و به مقام شهادت رسیدند تا پایان شهریورماه افتتاح و رونمایی خواهد شد.