گردشگری و توریسم

نگرانی شدید سازمان ملل از شیوع کرونا در زندان‌های آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز عربی، رابرت کولویل سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی روز سه‌شنبه در ژنو در پاسخ به پرسشی در خصوص شرایط زندان‌های آمریکا افزود: هزاران مبتلا به کرونا در زندان‌های این کشور به سر می‌برند که این مسأله بویژه در ایالت نیویورک و شیکاگو نگران کننده است.

بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زندانی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

این درحالی است که  براساس آمارهای منتشرشده از سوی نهادهای دولتی آمریکا شمار جان‌باختگان ویروس کرونا در این کشور تا امروز به‌وقت واشنگتن بالغ بر ۷۰ هزار نفر اعلام شده است.

آمریکا از لحاظ تعداد قربانیان ویروس کرونا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است.

در همین راستا، ایالت نیویورک بالاترین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا را در میان ایالت‌های آمریکا دارد، این ایالت  از لحاظ آمار مبتلایان ویروس کرونا به‌تنهایی بالاتر از تمام کشورهای جهان (به جز آمریکا) قرار گرفته است.

کولویل همچنین در خصوص شرایط زندان‌های آمریکای جنوبی هم گفت: در بسیاری از زندان‌های این منطقه ازدحام بیش از اندازه زندانیان وجود دارد که در حال حاضر بسیار خطرناک و نگران کننده است.

وی افزود: این مشکل حاد در تمام قاره آمریکای جنوبی است و در برخی از موارد نیز این ازدحام موجب مرگ زندانی می‌شود.

این مقام حقوق بشر سازمان ملل متحد با بیان این که در برخی زندان‌های آمریکای لاتین میانگین ازدحام به ۵۰۰ درصد می‌رسد، افزود: مراکز نگهداری که به تازگی در برخی مناطق پرو برای افرادی ایجاد شده است که قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، مشکلات را وخیم‌تر کرده است.

سازمان ملل متحد پیشتر نیز نسبت به دستگیری و حبس افرادی که قانون قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، ابراز نگرانی کرده بود.

زندان‌های ونزوئلا، پرو و کلمبیا در هفته‌های گذشته به خاطر ترس زندانیان از شیوع کرونا در زندان‌ها صحنه شورش و درگیری بود که در جریان آن ده‌ها زندانی کشته شدند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین خواستار تحقیقات فوری و مستقل در خصوص کشته شدن زندانیان در آمریکای لاتین شد.