گردشگری و توریسم

یک کتاب مرجع حوزه نفت در گچساران ترجمه شد

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران کتاب پتروفیزیک ترجمه یکی از کتب مرجع در زمینه مهندسی نفت است.

این  کتاب از عناوین اصلی درس های تمام گرایش‌های مهندسی نفت بوده که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود زیرا تعیین دقیق خواص سنگ و سیالات مخزن مبنای برآوردهای اولیه ذخایر هیدروکربوری و شبیه سازی مخازن و همچنین طراحی برنامه های بلند مدت توسعه میادین نفت و گاز است.

مهندس ارشد اداره مهندسی نفت شرکت نفت و گاز گچساران درباره این موفقیت گفت: کتاب پتروفیزیک تالیف دکتر جبار تیاب مرجع بسیار مناسبی جهت استفاده متخصصان صنعت نفت و همچنین دانشجویان رشته تحصیلی مهندسی نفت در دانشگاه است.

رضایی با اشاره به حساسیت ویژه در ویرایش علمی و ادبی ترجمه افزود: کتاب پتروفیزیک چندین بار توسط اساتید بزرگی چون دکتر عباس هلالی زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت مورد بازبینی و تایید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ترجمه کتاب پتروفیزیک بسیار سلیس و روان انجام شده و همه استانداردهای تعیین شده در ترجمه کتب لاتین به کار رفته است و به همین خاطر ، بعنوان یکی از منابع آزمون دکترا و کارشناسی ارشد مهندسی نفت مورد استقبال قرار گرفته است.

رضایی انگیزه اصلی و هدف از ترجمه این کتاب را کاربرد اساسی پتروفیزیک در بررسی و شبیه سازی مخازن هیدروکربنی و مطالعه جامع و توسعه میادین نفت و گاز دانست و گفت با توجه به کاربرد آن به عنوان یکی از کتب جامع مهندسی نفت در دانشگاه نیاز به یک ترجمه سلیس و روان بود که این موضوع باعث ایجاد انگیزه ای شد.

وی عنوان کرد:ترجمه این کتاب ارزشمند و تخصصی در راستای پیشبرد اهداف سازمان است و امیدوارم که با این تلاش مختصر ، خدمتی به جامعه علمی نفتی کشور انجام داده باشم.

محمد تقی رضایی دانش آموخته از دانشگاه صنعت نفت آبادان و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی نفت با گرایش مخازن هیدروکربوری است که در حال حاضر در اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول به کار است.

هفت هزار نفر نیروی ماهر،نیمه ماهر و کارگر به صورت رسمی،پیمانی و سایر قراردادها در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران شاغل هستند. 

منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت. 
استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد. 
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت. 
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد. 
این برنامه تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت.

شهرستان گچساران به خاطر داشتن مرتفع ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه «سقلاتون» به بام نفت ایران مشهور شده است. 
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نخستین چاهی که در گچساران نفت از آن استخراج شده است و برخی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ملی دارد. 

شهرستان گچساران که ۲۰ درصد از نفت کشور را تامین می کند جزو مناطق نفتخیز جنوب ایران محسوب می شود. 

این شهرستان ۱۲۶ هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.