گردشگری و توریسم

یونیسف: کودکان آواره جهان آسیب‌پذیر در برابر کرونا

گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به نام “گم شده در خانه”، حاکیست: ۱۲ میلیون مورد تازه آوارگی در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده که حدود سه میلیون و ۸۰۰ مورد آن ناشی از درگیری ها وخشونت ها و هشت میلیون و ۲۰۰ هزار مورد آن به علت فجایع مرتبط با رخدادها و حوادث ناشی از دگرگونی های آب و هوایی و اقلیمی بوده است.

به گفته “هنریتا فوره” مدیر اجرایی یونیسف، هنگامی که بحران های تازه ای مانند همه گیری کووید – ۱۹ پدیدار می شود، این کودکان، به ویژه آسیب پذیر هستند و همکاری دولت ها و نهادهای انسان دوست برای ایمن و سلامت نگهداشتن آنان و ادامه آموزش و حفاظت از آنها ضروری است.

این نهاد می افزاید: همه گیری کووید – ۱۹، تنها وضع این کودکان را وخیم تر می کند. اردوگاه ها یا اقامتگاه ها و سکونتگاه های غیررسمی آنان اغلب پرازدحام و بدون تاسیسات کافی بهداشتی و خدمات پزشکی و درمانیست، حفظ فاصله فردی اغلب امکان پذیر نیست و به همین علت شرایط برای گسترش این بیماری به شدت مناسب می شود.

یونیسف در ادامه به خطراتی که کودکان آواره و بی خانمان در داخل کشورشان با آن روبه رو هستند مانند کودکان کار، ازدواج پیش از سن قانونی و قاچاق کودکان و اقدامات ضروری برای حفاظت از آنان، پرداخته است.

یونیسف همچنین از دولت ها خواستار هماهنگی در چارچوب شورای بلندپایه آوارگان داخلی تاسیس شده توسط آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برای اجرای اقداماتی به منظور حفاظت از همه کودکان آواره داخل کشورهایشان و خانواده هایشان و فراهم کردن دسترسی برابر آنان به خدمات شده است.

صندوق کودکان سازمان ملل تاکید کرده است: دسترسی بهتر و به هنگام به داده های قابل دسترسی تجزیه و جداسازی شده براساس سن و جنسیت نیز برای اجرای این برنامه بسیار ضروری است. خود کودکان و جوانان آواره نیز برای اینکه بخشی از راه حل این معضل باشند، باید نماینده ای در این هیات داشته باشند.

یونیسف روز گذشته درباره خطرات تعلیق برنامه واکسیناسیون میلیون‌ها کودک در خاورمیانه و شمال آفریقا، در شرایط بحران شیوع کرونا نیز هشدار داده است.

 یونیسف اذعان کرد: اگر چه بسیاری از کشورها حتی در شرایط اقدامات سختگیرانه برای مقابله با کرونا، فعالیت های عادی مربوط به واکسیناسیون را ادامه داده اند، اما برخی از این کشورها اقدام به تعلیق این فعالیت ها کرده اند که نتیجه آن محروم شدن ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال یا به عبارتی یک کودک از هر پنج کودک، از دریافت واکسن بوده است.

براساس گزارش یونیسف، بیش از ۴.۵ میلیون کودک زیر ۱۵ سال به دلیل واکسینه نشدن در مقابل سرخک در معرض خطر قرار دارند.

تد چایبان، مدیر منطقه ای یونیسف تصریح کرده است: تمام کودکان باید در برابر بیماری های مهلکی چون فلج اطفال، سرخک، هپاتیت و دیفتری واکسینه شوند.

انتشار آمار فوق در حالی است که تارنمای خبری سازمان ملل متحد، با یادآوری خطر بازگشت بیماری هایی چون سرخک در صورت بی توجهی به واکسینه کردن کودکان، در مورد بلاتکلیفی وضعیت ۱۱۷ میلیون کودک در ۳۷ کشور جهان به دلیل تعلیق اقدامات برنامه ریزی شده مربوط به واکسیناسیون در پی شیوع ویروس کرونا، هشدار داده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز از دولت ها خواست با حفظ رویکردی فراگیر، ضمن تلاش  برای مقابله با شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹، اقدامات معمول مربوط به بهداشت و سلامت از جمله واکسیناسیون کودکان را همچنان ادامه دهند.