گردشگری و توریسم

نگاه جشنواره «هنر مقاومت» به هنرمندان کاربردی است

مسعود نجابتی هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی با پیشنهاد سیدمحمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح دبیر ششمین جشنواره هنر مقاومت شد.

نجابتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا انتخاب دبیران، داوران و موضوعات جشنواره را هنوز قطعی ندانست و گفت: برگزاری جشنواره هنر مقاومت به خاطر شرایط حاکم بر کشور به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده تا بتوانیم در واقع با دبیران پیشنهادی راجع به جزئیات بیشتر صحبت و طرح های پیشنهادی را نیز بررسی کنیم و سپس در نشست خبری برای اصحاب رسانه تشریح خواهد شد.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به موضوع محور بودن این جشنواره گفت: رویکرد ما در انتخاب موضوع این دوره از جشنواره همچنان متناسب با نیازهای کشور است و در واقع روند جشنواره به سمتی خواهد رفت که بتوانیم میدان مناسبی در اختیار رویش های انقلاب و چهره های جوان و فعالان این عرصه در سراسر کشور قرار دهیم.

دبیر ششمین جشنواره هنر مقاومت موضوع کرونا را یکی از مشکلات اخیر کشور عنوان کرد و افزود: این ویروس تمام فضای کشور را درگیر کرده و حواشی آن بسیار گسترده است که در کنار غم و اندوه وجه دیگری از ایثار و مقاوت را در کشور می توان دید. ما هم سعی کردیم تمهیدات را برای حضور موضوعات مرتبط با کرونا در جشنواره هنر مقاومت انجام دهیم تا در این شرایط به نحو احسنت دین و تکلیف خود را ادا کنیم.

این مدرس با اشاره به درگیری کشور با مشکل ویروس کرونا افزود: حتی در ابتدا بحث هایی برای لغوکردن این رویداد در این شرایط کشور شد ولی با توجه اینکه تمرکز بیشتر هنرمندان هنرهای تجسمی در این شرایط بر روی مدافعان سلامت و هشدار است به این نتیجه رسیدیم که این رویداد می تواند سهمی در بهبود شرایط داشته و مفید نیز باشد.

نجابتی گفت: در این ایام شاهد تلاش پزشکان، پرستاران، پرسنل بیمارستان و بچه های جهادی بودیم. خانواده های مختلفی در این شرایط آسیب دیدند، فشارهای اقتصادی زیادی تحمل کردند و همچنین کمک های مردمی زیادی هم در این روزها صورت گرفت و در نهایت جشنواره هنر مقاومت برای نشان دادن این جلوه ها احساس حضور کرد.

وی با اشاره به شهادت سپهبد سردار قاسم سلیمانی گفت: شهادت سردار، اندوه بزرگی بود که تمام جهان رو درگیر کرد و به هر حال باید به شکل جدی در جشنواره امسال به آن پرداخته شود چون فکر می کنیم هنوز از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است و در فضای هنر می توان آثار فاخری خلق کرد.

وی به تاثیر شرایط خاص کشور در برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا سبب شد که نتوانیم همانند دوره های گذشته از فضای نمایشگاهی بهره ببریم و در واقع حضور گستردتر و جدی تری در فضاهای مجازی و عرصه رسانه های جمعی و اجتماعی خواهیم داشت و به سمت تولید و انتشار آثاری با مختصات این فضاها خواهیم رفت.

این گرافیست پیشکسوت افزود: اغلب افراد درگیر شبکه های اجتماعی، جوانان هستند و ما سعی می کنیم که فضای بیشتری به آنها بدهیم تا از این پتانسیل کشور استفاده صحیح کنیم و از طرفی هم با اضافه کردن این بخش به جشنواره عملا از ظرفیت بسیاری از افرادی که در فضای تدوین، موشن (گرافیک متحرک) فعال هستند بهره خواهیم برد.

دبیر ششمین جشنواره هنر مقاومت در تشریح ماهیت این رویداد در این سال ها گفت: همانطور که در دوره های قبل هم اشاره شد این رویداد یک تفاوت ماهوی با دیگر جشنواره های کشور دارد که به سمت برطرف کردن نیازهای واقعی جامعه پیش می رود و کاملا نگاه کاربردی به هنرهای تجسمی داریم درحالی که دیگر رویدادها در واقع  تنها نمایش توانمندی های هنرمندان تجسمی کشور است.

نجابتی ادامه داد: ما برای این رویداد موضوع اعلام می کنیم ولی در خیلی از جشنواره ها موضوع آزاد است و هنرمند می تواند هر اثری را تولید کند ولی تاکید ما در قالب قرار دادن هنرمند برای این است تا بتوانیم بخش عمده ای از نیازهای واقعی جامعه که با هنرهای تجسمی برطرف می شود را تامین کنیم.

وی گفت: هنر کاربردی باید به دست مخاطب برسد. برنامه ما همچون سال گذشته در کنار ارائه آثار در فضاهای مجازی نمایش آنها در فضاهای عمومی است که می توان به تجربه های قبل در آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه (س) اشاره کرد. مجموعه چهل منفور در پنجمین دوره هنر مقاومت چاپ و تکثیر شد و در اختیار بعضی از مدارس نیز قرار گرفت.

ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در ۸ رشته نقاشی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، پوستر، عکس، تایپوگرافی، تصویرسازی، پرچم و کتیبه در سال جاری برگزار خواهد شد.