گردشگری و توریسم

تاکید پاکستان بر پایان شرایط جنگی در جهان برای مبارزه موثر علیه کرونا

“عارف علوی” روز دوشنبه در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد به میزبانی جمهوری آذربایجان، تدابیر و برنامه‌های پاکستان برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ را تشریح کرد.

وی با مهم برشمردن چندجانبه گرایی جامعه بین الملل از جمله مشارکت نزدیک اعضای جنبش عدم تعهد برای مهار ویروس همه‌گیر کرونا، افزود: همه درگیری‌ها و یا شرایطی همانند جنگ در جهان باید متوقف شود تا کشورها بتوانند بر مبارزه کرونا متمرکز شوند.

علوی تاکید کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید این موضوع را نیز در دستور کار قرار دهند که تلاش‌ها ما در مدیریت کووید-۱۹ نباید دستخوش سیاست و یا پیگیری برنامه‌های محدود شود.

وی ابتکار نخست وزیر پاکستان برای اعمال تسهیل در بدهی‌های خارجی کشورهای درحال توسعه که به شدت تحت تاثیر پیامدهای منفی کرونا قرار دارند، را تشریح کرد و افزود: دولت‌ها باید تلاش جدی برای جلوگیری از عدم تحمل، تبعیض، تحریک به نفرت به دلیل ویروس کووید-۱۹ انجام داده و دسترسی مساوی به تسهیلات سلامت برای همه مردم را فراهم کنند.

رییس جمهوری پاکستان افزود: یک تلاش بزرگ نیز بخصوص بر کشورهای فقیر جهان جهت تسکین مشکلات آنان در برابر کرونا و احیای اقتصاد در سریعترین زمان باید متمرکز شود.

وی افزود: جهان تا به امروز در بحرانی جدی‌تر از پدیده کرونا قرار نگرفته بود بنابراین رهبران جهان باید برای نجات بشریت قیام کرده، شرایط بهبود پیدا کند و تا جایی که می‌توانند به وضعیت جهان رسیدگی کنند.

عارف علوی گفت: تاثیر کووید-۱۹ شکنندگی سیستم جهانی را ثابت کرد و شدت چالش پیش روی ما در معرض دید همه است. بحران ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا یادآور جدی این موضوع است که یک کشور به تنهایی قادر به غلبه بر تهدیدات پیش‌رو نیست زیرا یک چالش جهانی نیاز به پاسخ جهانی نیز دارد. 

وی تاکید کرد: ملت‌های جهان باید با توسعه مسیرهای جدید همکاری، فرصت‌هایی را برای مقابله موثر علیه تهدیدات فعلی فراهم نمایند. 

عارف علوی به وضعیت کشمیر و شیوع کرونا در این منطقه و آنچه که وی محدویت‌های شدید از سوی هند خواند، اشاره کرد و خواستار واکنش جامعه بین الملل برای رسیدگی به مشکلات مردم کشمیر شد. وی همچنین به اوضاع افغانستان پرداخت و بر ضرورت توسعه مشارکت سازمان ملل و آژانس پناهجویان برای کمک به کشورهای میزبان پناهجویان رسمی و غیررسمی افغان شد.