گردشگری و توریسم

۵۰ درصد ظرفیت سدهای لرستان در الیگودرز ایجاد شده است

رضا میرزایی روز دوشنبه در حاشیه جلسه بررسی مشکلات حوزه آب منطقه ای الیگودرز  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سالهای گذشته به دلیل خشکسالی در هیچ کدام از پروژه های آب منطقه ای لرستان تخصیص برداشت آب نداشتیم اظهار داشت: سال گذشته موفق شدیم برای ۸ سد در دست ساخت و ساخته شده الیگودرز  از طرح قمرود ۴۶  میلیون متر مکعب آب تخصیصی بگیریم.

به گفته وی در ظرف سه سال گذشته هیچگونه تخصیصی خرد تحت عنوان  بهره برداری از چاه به استان اختصاص داده نشده است . 
وی با بیان اینکه تخصیص بخش کشاورزی در کل کشور صفر است افزود: در خصوص سد حوضیان به دلیل قرار گرفتن در بالا دست شهرک صنعتی الیگودرز تخصیص صنعتی آب داریم.
میرزایی تصریح کرد:سال گذشته به دلیل بارش خوب باران و جاری شدن سیلآب کل زمینهای تملک نشده بالا دست سد حوضیان زیر آب رفته که هم اکنون شاهد مطالبه خسارت و  گلایه مندی برخی از کشاورزان منطقه هستیم. 
وی با بیان اینکه هنوز جلسه ای برای برآورد خسارت بع باغداران و کشاورزان در سطح شهرستان انجام نشده است اظهار داشت: البته ما کل خسارات مالکان را طبق نظر کارشناسان پرداخت خواهیم کرد و در سالهایی که بدون تملک ، زمین آنها زیر آب رفته خسارت کشاورزی و باغداری  را دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برخی کشاورزان و خسارت دیدگان در جریان بالا آمدن آب سد متضرر شده اند گفت: مالکان اطراف سد  مرحله به مرحله و با تناسب بالا آمدن آب سد مطالبات خود را دریافت کرده و زمین آنها طبق نظر کارشناس تملک شده است و این روند با شیب ملایم ادامه داشت اما سال گذشته سیلاب عظیم موجب پر شدن و سر ریز آب سد شد که خسارتی به کشاورزان وارد کرده است.

وی همچنین گفت: در کل لرستان ۱۳ سد وجود دارد که این سدها عمدتا برای مصارف کشاورزی شرب و صنعت قابل استفاده هستند .

میرزایی افزود: سد رودبار ۲۲۸ میلیون متر مکعب، حوضیان ۳۸ میلیون متر مکعب، سد عالی محمود ۱۵ میلیون متر مکعب ، سد خان آباد۱۴ میلیون متر مکعب و سد کزنار نیز ۱میلیون متر مکعب آب و به همین میزان نیز از همین سدها برداشت آب می شود.

الیگودرز در شرق لرستان واقع شده است.