گردشگری و توریسم

تکثیر ماهیان مولد کلمه و کپور در گلستان آغاز شد

مراد محمد شکیبا دوشنبه اظهار داشت : پارسال ۳۳ میلیون قطعه بچه ماهی از سه گونه کلمه، سفید و کپور دریایی در این مرکز تولید شد که قرار است به زودی در رودخانه های قره سو و گرگانرود در غرب استان رها شود.

وی با اشاره به کمیت آب این رودخانه ها و همچنین کیفیت بالای ماهی‌های مولد، پیش بینی کرد امسال میزان تولید و رهاسازی بچه ماهیان نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا عملیات لایروبی رودخانه های قره سو و گرگانرود در شهرستان های بندرترکمن و گمیشان در حال انجام است که تبعات ناشی از گل‌آلودگی این عملیات بر آمار موفقیت برنامه رها سازی بچه ماهیان تاثیرات منفی دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین وظایف مراکز تکثیر در استان، حفظ و افزایش جمعیت گونه های ارزشمند دریای خزر از جمله کپور دریایی و کُلمه است که مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان در این راستا گونه تلاش می کند.

 در حال حاضر ۲ مرکز گلستان و سد وشمگیر در زمینه بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ماهیان استخوانی و مرکز شهید مرجانی در زمینه بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ماهیان خاویاری در استان گلستان مشغول فعالیت هستند.