گردشگری و توریسم

مهاجران آسیایی در آلمان، سربازان جبهه مقابله با کرونا

«جمیله احمدی» بانوی ۴۵ ساله افغانی، با دست‌های کوچک اما پینه بسته اش روزانه حدود ۵۰ ماسک تولید می‌کند و از صف‌های طویلی خبر می‌دهد که مردم در این محله برای خرید لوازم بهداشتی تشکیل می‌دهند.

او می‌گوید: همه باید به یاری هم بشتابیم؛ در آلمان با بیش از شش هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا، پوشیدن ماسک در حمل و نقل عمومی و مغازه‌ها از روز دوشنبه اجباری خواهد شد و مردم مجبورند به هر طریقی که شده، ماسک تهیه کنند. این اقدامات از سوی دولت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، برای جلوگیری از شیوع موج دوم کرونا و متعاقب لغو تدریجی قرنطینه اتخاذ شده است.

یک بانوی جوان ایرانی نیز از فراهم شدن فرصت بروز توانایی‌های مهاجران می‌گوید که آن‌ها را بیشتر به محیط پیرامون شان پیوند می‌دهد.

به گفته «توماس نوپن» مدیر تارنمای امور داوطلبانه مهاجران، قصد مهاجران فقط کمک انسان دوستانه به مردم آلمان است. از زمان راه اندازی این تارنما در سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون حدود ۵۰۰ درخواست برای مشارکت در امور خیریه ارسال شده و اکنون بخش جدیدی برای خدمات داوطلبانه مهاجران برای مبارزه با بحران شیوع کرونا ایجاد شده است.

او می‌گوید: بسیاری از مهاجران، این اقدامات داوطلبانه و انسان دوستانه را تبلور میراث فرهنگی خود می‌پندارند.

«عبدالرحیم الخطاب» جوان ۳۱ ساله سوری در شرق برلین نیز با همراهی دو تن از دوستان خود، با توزیع پوسترهای کمک داوطلبانه به این موج همدلی پیوسته اند. این جوان مهاجر سوری می‌گوید: ما در این شرایط سخت، آلمانی‌ها را به چشم هموطنان خویش می‌بینیم.

«ملکه جازماتی» خانم ۳۲ ساله سوری با ابراز نگرانی از شرایط سخت کنونی تصمیم گرفته است تا از طریق پخت غذا برای کارگران سوپر مارکت‌ها، به صف مبارزه با شیوع ویروس کرونا بپیوندد. او می‌گوید: در حال حاضر ما انتخاب نمی‌کنیم که کمک‌های داوطلبانه انجام دهیم یا نه؛ بلکه آن را وظیفه خود می‌دانیم.

این اقدامات داوطلبانه و انسان دوستانه مهاجران در حالی انجام می‌شود که در سال‌های اخیر ورود گسترده مهاجران به غرب از جمله آلمان، برخوردهای غیرانسانی سردمداران غربی را به دنبال داشته و انتقادات زیادی را علیه مقامات غربی از جمله علیه صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل برانگیخته است. .