گردشگری و توریسم

مبارزه با آفت سن در ۳۲۰۰ هکتار از مزارع شاهین‌دژ

سعید خدایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوایی، همزمان با سمپاشی علیه علف‌های هرز، مبارزه با آفت سن مادر را در مزارع خود شروع  کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع گندم و جو انجام می‌شود، اضافه کرد: سمپاشی مزارع علیه آفت سن مادر نقش مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می‌کند.

وی افزود: تاکنون علاوه بر مبارزه علیه آفت سن مادر، ۱۳ هزار هکتار از مزارع این شهرستان نیز علیه علف هرز سمپاشی شده و عملیات علیه این آفت‌ها در مزارع این شهرستان ادامه دارد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شاهین‌دژ اظهار داشت: همچنین تاکنون ۳۸۰ هکتار از مزارع این شهرستان در راستای مقابله با بیماری‌های قارچی سمپاشی شده است.

«خدایی»، با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۲ هزار و ۲۱۲ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته، افزود: از این مقدار ۲۸ هزار هکتار به صورت دیم و چهار هزار و ۲۱۲ هکتار به صورت آبی کشت شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به بارش بهاره و رطوبت هوا احتمال بیماری‌های قارچی مانند «زنگ گندم» و «لکه‌نواری» در مزارع گندم وجود دارد که کشاورزان باید قبل از شیوع بیماری نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی در خصوص مزارع جو این شهرستان نیز گفت: امسال حدود چهار هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت جو اختصاص یافته و یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت جو آبی و مابقی نیز به صورت کشت دیم است. 

خدایی به کشاورزان توصیه کرد تا با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می‌کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می‌شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.

سمپاشی مزارع گندم علیه آفت سن زمانی ضروری است که به طور متوسط در هر مترمربع یک عدد «سن گندم» مشاهده شود.

شاهین‌دژ در مجموع دارای ۸۵ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۶۵ هزار هکتار به صورت دیم و مابقی هم به صورت آبی کشت می‌شود.

این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و ۲۰۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.