گردشگری و توریسم

رییس جمهوری الجزایر: به بانک جهانی متوسل نمی شویم

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه، تبون در نشست با رسانه‌های الجزایری درباره آسیبهای وام از نهادهای بین المللی اقتصادی افزود: ابتدای دهه ۹۰ میلادی ما این آسیب را تجربه کردیم، زمانی که الجزایر به صورت گسترده از صندوق بین‌المللی پول وام گرفت. 

وی ادامه داد: کشورش علی رغم بحران مالی ناشی از سقوط قیمت جهانی نفت و اعمال قوانین محدود کننده برای مقابله با ویروس کرونا، هیچ درخواستی برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول، بانک‌ جهانی و بانک‌های خارجی نخواهد کرد.

و ادامه داد: هرگز خود را وام‌دار نخواهیم کرد.

تبون بدون اشاره به جزییات بیشتر تنها اعلام کرد، وی ترجیح می‌دهد به جای استقراض از صندوق بین‌المللی پول یا بانک‌های خارجی از شهروندان الجزایری قرض بگیرد.

رییس جمهوری الجزایر همچنین بدون اشاره به کشوری خاص  گفت که برخی کشورهای دوست برای اعطای وام به الجزایر اعلام آمادگی کرده‌اند که این موضوع در برهه کنونی رد شده است.

تبون با بیزاری از استقراض از بانک‌های خارجی گفت که این کار مانعی در راه اتخاذ تصمیمات [مستقل] الجزایر در خصوص مسأله فلسطین و صحرای غربی خواهد شد.

رییس جمهوری الجزایر حل مشکل اقتصادی به وجود آمده را  با پایه افزایش چاپ پول ملی توسط بانک مرکزی این کشور را رد کرد و گفت که این مسأله ممکن است موجب تشدید نرخ تورم شود.

الجزایر عمدتا به تولید نفت متکی است و حدود ۹۰ درصد از مجموع درآمد این کشور از راه صادرات نفت تأمین می‌شود.

سقوط قیمت نفت که به دنبال کاهش تقاضا به دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا و در سایه جنگ نفتی میان روسیه و عربستان سعودی، رخ داد، موجب شد درآمد ارزی الجزایر به طور چشمگیری کاهش یابد.

پیش از بحران سال جاری نیز الجزایر با مشکلات اقتصادی روبرو بود، بطوری که ذخایر ارزی این کشور در پایان سال ۲۰۱۹ به ۶۲ میلیارد دلار کاهش یافت، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۸۰ میلیارد دلار بود.