گردشگری و توریسم

رییس شورای شهر مشهد خواستار پاسخگویی به ابهاماتی در خصوص پروژه کمربند جنوبی شد

محمدرضا حیدری روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شورای اسلامی شهر مشهد در دوره فعلی همواره ارتباط خوبی با افراد ذینفع، مدیران و تصمیم‌گیران شهر داشته و همواره سعی کرده در فضای تعاملی و به دور از جوسازی‌های رسانه‌ای امور مربوط به شهر را انجام دهد. 

وی گفت: اما اکنون که جناب پژمانفر، نماینده محترم مشهد در مجلس شورای اسلامی در موضوع کمربند جنوبی شهر سعی دارد موارد را از طریق رسانه‌ها پیگیری کند، امیدوارم در قبال موارد مطرح شده توسط ایشان در رسانه‌های جمعی، جهت روشنگری مردم و نخبگان به این سوالات هم پاسخ دهد.

وی در ادامه افزود: چرا در اوج فعال بودن  پروژه در سال ۱۳۹۱ و در طول دوره تخریب ارتفاعات جنوبی که جنابعالی در کسوت نمایندگی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بودید، مانع تخریب ارتفاعات و محیط‌ زیست نشدید؟ در حالی که توسط بزرگواران ادوار شورای اسلامی شهر مشهد در دوره‌های دوم، سوم و چهارم برای این پروژه اعتبار گذاشته شده است و مدیریت شهری دوره پنجم مشهد، پس از اعلام نظر مرجع قضایی و به جهت پاسخگویی به دغدغه فعالان محیط‌زیست کلیه فعالیت‌های عمرانی را متوقف کرده است، این فضاسازی‌های شما شائبه سیاسی ندارد؟

حیدری ادامه داد: در حالی که مصادف با آغاز نمایندگی جنابعالی به عنوان نماینده مردم مشهد در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به قیمت زمان اجرا از پول بیت‌المال و عوارض مردم عزیز مشهد هزینه شده است که به قیمت روز معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد، در قبال عدم اقدام موثر شما در مسوولیت اجتماعی نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی در زمان خودش چه پاسخی دارید؟

وی گفت: اینکه عنوان کرده‌اید زمین‌های اطراف پروژه متعلق به چه کسانی است، این شائبه را بین مردم پیش می‌آورید که خدای نکرده مصوب ‌کنندگان و آغاز کنندگان این پروژه در ادوار گذشته که اتفاقا از نظر سیاسی مانند شما متعلق به جریان سیاسی اصولگرایی هستند منفعت شخصی از این موضوع برده‌اند، این ظن و گمان و تزریق بی‌اعتمادی به جامعه بدون ارائه مستندات در قبال کسانی که طی این سال‌ها برای مشهد مقدس تلاش کردند، اخلاقی است؟

وی افزود: در قبال ۸۰۰ هکتار اراضی ارتفاعات جنوبی که در اختیار نهادها و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و فنس‌کشی شده و رها شده است، چه اقدامی کرده‌اید؟ مدیریت شهری مشهد آمادگی دارد در کنار تلاش‌های بی‌شائبه و تحسین برانگیز شورای حفظ حقوق بیت‌المال این اراضی باقیمانده را به فضای سبز قابل استفاده مردم تبدیل کند.

حیدری در ادامه نوشت: در حالی که پروژه کمربند جنوبی مشهد با تصمیم ستاد تدبیر استان با حضور مدیران ارشد خراسان رضوی متوقف شده و به پروژه آماده‌سازی دسترسی مردم به کمربند سبز تغییر یافته و به فضای سبز و فضاهای عمومی مورد نیاز مردم تبدیل خواهد شد، تداوم این فضاسازی‌ها به چه منظور است؟

وی افزود: اما این قول را می‌دهیم که امروز تصمیمات را آشکار و با احترام به دغدغه‌های پاک فعالین محیط زیست پروژه را به سرانجام برسانیم. بطوریکه تغییرات کاربری این پروژه نیز در این راستا صورت گرفت و همچنان نیز آمادگی این وجود دارد تا با کسب نظر نخبگان و علاقه‌مندان محیط زیست، تصمیمات جامع‌تری به نفع شهر اتخاد کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بار دیگر بر رویکرد شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم مبنی گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز موارد به دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و شائبه‌های سیاسی تاکید می‌کنم و امیدوارم با درایت مدیران ارشد استان، موارد اختلافی در بهترین حالت به نفع مردم حل شود.

حجتالاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خصوص کمربند جنوبی شهر اعلام کرد: با توجه به بازدیدی که از پروژه کمربندجنوبی داشته‌ام، دغدغه و نگرانی از تخریب ارتفاعات را به مسوولان ذیربط انتقال دادم اما چون ترتیب اثری داده نشد، شرح ماوقع را طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کردم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز هفته گذشته در نشست خبری در خصوص پروژه کمربند جنوبی مشهد  گفت: ۱۰ سال از مطالعات پروژه کمربند جنوبی می‌گذرد و فاز اول آن اجرا شده‌ است.
وی افزود: تمام اسناد بالادستی برای این پروژه وجود دارد و در دوره‌های دوم تا چهارم شورای اسلامی شهر مشهد برای آن اعتبار گذاشته شده و بیش از ۲ هزار میلیارد ریال به قیمت روز برای این پروژه هزینه شده است.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه در فازهای بعدی متوقف شد و تعجب آنجاست که در ۱۰ سال گذشته چرا جلو این اتفاق گرفته نشد و سکوت شد.
حیدری گفت: در سال ۹۵ با ورود دستگاه قضا این پروژه متوقف شد. 
وی افزود: در شورای پنجم طرح خوبی برای ادامه این پروژه توسط شهرداری آماده شد که همه دغدغه‌های موجود نظیر تغییر کاربری را رفع می‌کرد، اما در نهایت با تصویب در ستاد تدبیر استان مقرر شد در سه قسمت فضای سبز، پارکینگ و لاین دوچرخه به عنوان مسیر دسترسی شهروندان به ارتفاعات جنوبی اجرا شود که این طرح در دست انجام است.
وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه در مسیر تبدیل شدن به فضایی برای دسترسی شهروندان به ارتفاعات انجام می‌شود و برخی فضاسازی‌ها در خصوص این طرح جای ابهام دارد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۸۰۰ هکتار از ارتفاعات جنوبی توسط برخی دستگاه‌ها محصور شده و شهرداری نمی‌تواند در آن اراضی درختکاری داشته‌ باشد لذا دغدغه‌مندان در این خصوص ورود کنند زیرا دغدغه زیست محیطی است و این فضا باید در اختیار فضای سبز کمربند جنوبی قرار گیرد.