گردشگری و توریسم

تولید بیش از پنج هزار گان در تعاونی‌ ترسیب کربن خراسان شمالی

حسن وحید روز شنبه اظهار داشت: با عنایت به شرایط موجود در کشور و استان و درگیر شدن جامعه به کووید ۱۹، شرکت تعاونی ترسیب کربن اسفراین فعالیت قبلی کارگاه های این حوزه را متوقف و ۲ خط تولیدی خود را پس از آماده سازی و بهداشتی سازی به تولید لباس بیمارستانی اختصاص داد.

وی افزود: این خطوط تولید از زمان آغاز فعالیت تاکنون مقادیر زیادی لباس های مخصوص مقابله با کرونا شامل لباس ویژه بیماران، گان جراحی، آستین مخصوص پزشکان و پرستاران، کلاه و لباس سرهمی مخصوص جراحان را تولید کرده است.

وی افزود: این لباس ها به همت اعضای گروه و در کارگاه تولیدی پوشاک شرکت تعاونی پروژه ترسیب کربن در روستاهای کلاته سنجر و گراتی تولید و به دانشکده علوم پزشکی و بیمارستان امام خمینی (ره) اسفراین تحویل داده شده است.

وی افزود: این کارگاهها به طور مستقیم برای ۳۰ نفر از اعضای گروههای توسعه و زنان سرپرست خانوار شغل ایجاد کرده است.

پروژه ترسیب کربن به منظور کاهش اثرات گرمایش زمین از طریق تقویت جوامع محلی و مشارکت اجتماعی به حذف و انتشار کربن (منبع اصلی تغییرات اقلیمی) از جو کمک می‌کند. این جوامع از طریق احیا، حفاظت و استفاده پایدار از منابع محدود آب و زمین در این پروژه مشارکت دارند که سبب افزایش آگاهی، مالکیت و معیشت می‌شود.

کاهش سطح فقر و محرومیت، کاهش مهاجرت و برگشت مهاجران به روستا، اشتغال‌زایی، کاهش میزان بیابانی شدن با اجرای طرح های نهال کاری و منابع طبیعی، توانمندسازی وافزایش مشارکت جوامع محلی، توسعه در بخش های زیرساختی و طبیعی با مشارکت مردم و ارتقا سرمایه اجتماعی و انسانی از اهداف این طرح است.

 خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاهای این استان زندگی می کنند.

عملیات اجرایی پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن خراسان شمالی از سال ۹۳ آغاز شده است.