اماکن دیدنی ایران

تهدید هم نتوانست بدهی شرکت های هواپیمایی را پرداخت کند


قاصدک 24

با شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم لغو سفرهای داخلی و خارجی، وزارت میراث فرهنگی در بخشنامه‌ای شرایط اضطراری اعلام کرد و استرداد وجه پرداختی به مردم را لازم دانست اما هنوز شرکت های هواپیمایی و هتل ها بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند!

تسنیم: اسفند ماه بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، لغو سفرهای داخلی و خارجی به‌عنوان نخستین اقدامات لازم در راستای ممانعت از گسترش بیشتر ویروس در دستور کار مسئولان گردشگری کشورها قرار گرفت، ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شرایط اضطراری در کشور اعلام کرد.

بر مبنای شرایط اعلام شده، فعالان حوزه گردشگری شامل ایرلاینها، هتلها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی موظف شدند تا پول مردم را بدون کسر هرگونه جریمه‌ای به آنها بازگردانند اما این دستورات حواشی زیادی به همراه داشت و در زمان بازپرداخت این وجوه، کارشکنی‌هایی صورت گرفت؛ در ابتدای امر و با ابلاغ این بخشنامه به دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، مردم وقتی درخواست وجه می‌دادند پول آنها پرداخت می‌شد؛ اما با گذشت چند روز از این ماجرا وقتی ایرلاین‌ها و هتلها پول دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را مسترد نمی‌کردند این دفاتر هم از بازپرداخت پول مردم خودداری کردند!

در این زمان بود که فشارهای قضایی و نهادهای نظارتی بر دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیشتر و بیشتر شد اما این دفاتر تنها نقش واسطه‌ای داشتند و لازم بود هتلها و ایرلاینها اقدام به استرداد وجوه به این دفاتر کنند تا آنها امکان بازپرداخت پول مردم را داشته باشند اما هتلها و ایرلاینها اقدام به بازپرداخت نکردند.

بدهی 400 میلیاردی ایرلاین ها و هتل ها

در اینجا بود که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد کارشکنی از جانب هتل ها و ایرلاین ها صورت می‌گیرد و اگر آنها اقدام به بازپرداخت وجوه نکنند از آنها شکایت می‌شود؛ به گفته وی، بدهی ایرلاین ها و هتل ها 400 میلیارد تومان برآورد می‌شود و این مبلغ هنوز به مردم پرداخت نشده‌ است.

با وجود این تهدیدها و گذشت دو ماه از الزام به بازپرداخت، هنوز هتلها و ایرلاینها اقدام به استرداد وجود نکرده‌اند البته در این میان، معاونت گردشگری، با ارائه پیشنهاداتی به دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرد می‌توان پیشنهاد تازه‌ای به مردمی که پول خود را دریافت نکرده‌اند داشت؛ مردم می‌توانند سفر خود را به تأخیر انداخته و بعد از بحران کرونا اقدام استفاده از خدمات این دفاتر کنند!

در واقع این پیشنهاد به معنای این است که امکان بازپرداخت وجوه به مردم وجود ندارد و بخش زیادی از این عدم امکان، کارشکنی هتلها و ایرلاینهاست؛ در واقع سود اصلی گردشگری همواره به جیب هتلها و ایرلاینها می‌رود و درست آنجا که کشور نیاز به حمایت این حوزه داشت آنها از انجام وظایف خود سرباز زدند!

سود اصلی گردشگری همواره به جیب هتلها و ایرلاینها می‌رود و درست آنجا که کشور نیاز به حمایت این حوزه داشت آنها از انجام وظایف خود سرباز زدند

همین موضوع باعث افزایش شکایتهای مرتبط شده و تنها در تهران 400 مورد شکایت در این زمینه ثبت شده‌ است اما با وجود شرایط ویژه کشور، رسیدگی به این شکایات هم زمان زیادی طلب می‌کند؛ بخشی از این شکایات مربوط به کسر جریمه از مردم و بخش دیگر مربوط به عدم استرداد وجوه است و چون دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نقش واسطه‌ای در این میان داشتند بیشتر شکایات از آنها صورت گرفته در صورتی که بخش عمده پول مردم در حساب ایرلاینها و هتل هاست.

باید توجه داشت این شرایط بعد از بخشنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پیش آمده و این وزارتخانه باید در راستای نظارت درست بر عملکرد نهادهای مرتبط با بخشنامه صادره عمل می‌کرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداده و حتی با اصلاحات خود در بخشنامه صادره بر این آشفتگی دامن زده است.

وزارت میراث فرهنگی در اصلاح بخشنامه 6 اسفند خود اعلام کرد آژانسهای مسافرتی نباید جریمه دریافت کنند اما می‌توانند هزینه‌های غیرقابل استرداد مانند هزینه ویزا را از مسافران کسر کنند که همین موضوع دستاویز کسر بیش از حد معمول پرداختی مردم با بهانه‌هایی مانند ویزا یا تبلیغات شود.

حالا تنها مراجع قضایی هستند که می‌توانند این ماجرا را ساماندهی کنند و خاتمه دهند.


صوفی