گردشگری و توریسم

کشف فعالیت‌های صنعتی گسترده در لبه غربی فلات ایران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ثریا الیکایی دهنو با اعلام بررسی و شناسایی محوطه‌های دارای شواهد فلزکاری کهن در دهستان گلگل کوهدشت لرستان گفت: براساس داده های باستان شناختی و متون تاریخی می توان به طور نسبی به اهمیت صنعت فلزکاری در ایران پی برد.
او وجود سرباره‌های ذوب فلز قدیمی و کانسنگ‌ها و معادن حاوی ترکیبات فلزات مختلف را نشان دهنده گسترش صنعت فلزکاری در فلات ایران دانست و افزود: به دلیل اهمیت کاربرد فلزات در تمامی سطوح زندگی بشر تلاش برای شناخت معادن و بهره وری فلزات در دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی مورد توجه بوده است.
الیکایی دهنو با اشاره به اینکه لرستان یکی از مناطق دارای اهمیت بسزا در زمینه صنعت فلزکاری است، تصریح کرد: منطقه لرستان با توجه به شرایط زیست محیطی و موقعیت استراتژیکی آن، همواره از سوی گروه های انسانی مورد استفاده بوده است.
او با ابراز تأسف از اینکه به علت عدم توجه به صنعت فلزکاری در ایران به طور عام و در حوزه فرهنگی لرستان به طور خاص تا کنون نتوانسته‌ایم شناخت کافی از این صنعت و چگونگی سیر تحولات آن را به دست آورده و مورد ارزیابی قرار دهیم اظهار داشت: بنابراین یکی از ابهامات در ارتباط با اشیاء مفرغی و آهنی در لرستان، بحث چگونگی استحصال و تولید آنها است.
سرپرست فصل سوم بررسی و شناسایی محوطه های دارای شواهد فلزکاری کهن در دهستان گل گل کوهدشت لرستان افزود: در همین راستا فصل سوم بررسی مکان های دارای شواهد فلزکاری کهن در دهستان گلگل کوهدشت، انجام گرفته که شواهدی گویاست و بر تولید و فعالیت صنعتی در این بخش از فلات ایران تاکید دارد.

طی این بررسی مکان های متعدد دارای شواهد فلزکاری کهن شناسایی شد و پراکنش محوطه ها در این دهستان حاکی از تمرکز گسترده فعالیت های صنعتی در این بخش از لبه غربی فلات ایران است.

به گفته الیکایی دهنو، مکان های شناسایی شده تقریبا به طور یکسان در دامنه ارتفاعات و بر روی تپه ماهور هایی که دارای شیب نسبی هستند، شکل گرفته اند و به نظر می رسد؛ سرباره‌های جمع آوری شده از نوع سرباره‌های آهنی هستند و نشان می دهد که در برهه ای از زمان در این منطقه فعالیت صنعتی گسترده ای وجود داشته است.
وی در ادامه اهداف مقدماتی و پژوهشی طرح بررسی و شناسایی محوطه‌های دارای شواهد فلزکاری کهن را شامل ؛ شناسایی محوطه‌های سرباره‌ای به منظور دستیابی به شواهد فلزکاری در حوزه فرهنگی لرستان( سرباره، بوته ، قالب و…)، مطالعه و طبقه بندی سرباره‌های جمع آوری شده از سطح محوطه‌ها و مطالعه سرباره‌ها جهت تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور شناسایی معادن احتمالی دانست .
او ، درک سیستم تأمین مواد خام اولیه از منابع تولید مرکزی ، نمایی از وضعیت و پراکندگی سرباره ها در سطح محوطه و نمایی از وضعیت و پراکندگی سرباره ها در سطح محوطه را از دیگر اهداف این طرح خواند .