گردشگری و توریسم

۸۹ اثر تاریخی و طبیعی علی آبادکتول ثبت ملی شد

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان علی آبادکتول، نقی طبرسا اظهار داشت: بید خوانی کتول، استاد مهدی ملک‌حسینی به عنوان حامل میراث فرهنگی بید خوانی کتول و کتاب زنده موسیقی مقامی کتول، فن ساخت پوشاک قوم کتول، توف بافی (نوار بافی علی آبادکتول ) و آبشار تمام خزه‌ای کبودوال، رویشگاه درختان سرخدار دره پونه آرام سیاه رودبار، درخت کهنسال چنار روستای نرسو  و جنگل ابر، از جمله آثار فرهنگی و ناملموس ثبت شده علی آبادکتول در فهرست ملی است.

وی با اشاره ضرورت حفاظت از میراث  فرهنگی  و طبیعی افزود: برای حفظ و حراست از این آثار ملی، نیروهای یگان حفاظت به‌صورت مستمر و روزانه از این آثارها بازدید کرده و با هرگونه تخلف برخورد قانونی می کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علی آبادکتول افزود: جلسات متعددی با انجمن های میراث فرهنگی شهرستان برگزار شده و در نتیجه آن مقرر شد اعضای شورای اسلامی و دهیاران هر گونه اقدام غیر قانونی در زمینه حفاری‌های غیر مجاز، تخریب آثار تاریخی و خرید و فروش اموال فرهنگی در روستا را به میراث فرهنگی اطلاع دهند.

همچنین روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از راه‌اندازی ۸ مرکز تخصصی صنایع‌دستی در این استان در سال ۹۹ خبر داد.

بر اساس این گزارش، ۸ مراکز تخصصی صنایع‌دستی باهدف حمایت از تولید و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و با هدف ارائه خدمات تخصصی در راستای تولید و ارتقاء جایگاه صنایع‌دستی استان راه‌اندازی خواهد شد.

این مراکز که در گنبدکاووس (۳مرکز)، گرگان، بندر ترکمن، کلاله، مینودشت و بندرگز در رشته‌های سفال، رودوزی سنتی و نمدمالی فعالیت می کند، زمینه اشتغال حدود ۷۰ نفر را فراهم خواهد کرد.