گردشگری و توریسم

کرونا حدود ۲۹ میلیارد تومان به گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه خسارت زد

امید قادری روز شنبه در کارگروه اشتغال استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، عنوان کرد: ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت پردرآمدترین زمان فعالیت حوزه گردشگری است که امسال شیوع بیماری کرونا این فصل را از فعالان حوزه گرفت.
وی افزود: سال گذشته ما شاهد جهش گردشگری در کرمانشاه بودیم و در ۶ ماه نخست سال ۴۰ درصد رشد گردشگری خارجی و ۶۰ درصد رشد گردشگر داخلی داشتیم.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه عنوان کرد: اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد نوروز امسال شاهد شکوفایی و جهش چشمگیر گردشگری در کرمانشاه بودیم.
قادری گفت: یک هزار و ۱۳۰ نفر از فعالان حوزه گردشگری استان کرمانشاه به واسطه شیوع کرونا در آستانه بیکاری و یا اخراج هستند.
وی با بیان اینکه این آمار مربوط به افراد بیمه شده و رسمی است، گفت: در صورتی که رکود گردشگری به واسطه شیوع کرونا ادامه داشته باشد ما با موجی از بیکاری فعالان گردشگری روبرو خواهیم شد.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان این که دولت با وجود مشکلات اقتصادی برای حمایت از فعالان گردشگری برنامه‌هایی دارد، افزود: برای جبران بخشی از خسارت های بخش گردشگری باید بتوانیم در دوران پسا کرونا تعطیلات چند روزه ایجاد کنیم تا گردشگری داخلی کمی رونق گیرد.
قادری با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند از تعطیلات پساکرونا و به منظور توسعه گردشگری استفاده کند، گفت: اقدامات مناسب انجام شده که زمینه را برای جذب گردشگران به استان کرمانشاه فراهم کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: افراد تاثیرگذار در صنعت گردشگری و فعالان فضای مجازی را به کرمانشاه دعوت کنیم تا جذابیت های استان را به خوبی معرفی شود.
قادری در بخش دیگری از صحبت‌های اعلام ‌کرد: امکان دارد که رویداد جهانی گردشگری روستایی و عشایری کرمانشاه ۲۰۲۰ متاثر از کرونا لغو شود اما سازمان جهانی تاکنون این موضوع را به ما اعلام نکرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان حوزه صنایع دستی استان کرمانشاه به واسطه شروع بیماری کرونا در خطر بیکاری هستند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است. 
۲۷ هتل، سه هتل آپارتمان، ۱۹ مهمانپذیر، هفت سفره خانه، ۱۵ واحد پذیرایی بین راهی منفرد، ۱۷ رستوران بین راهی، ۱۴ مجتمع گردشگری، حدود ۲۰ اقامتگاه بوم گردی، ۵۰ خانه مسافر دارای مجوز موقت در سطح استان کرمانشاه وجود دارد.