گردشگری و توریسم

اقلیم کردستان عراق مذاکرات با بغداد را مثبت اعلام کرد

یک هیات رسمی به سرپرستی «قباد طالبانی»، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق شامگاه سه شنبه برای گفت وگو درباره مسائل و اختلافات این منطقه با دولت مرکزی به بغداد سفر کرده بود.

دولت اقلیم کردستان امروز در بیانیه ای نوشت که هیات اعزامی پس از گفت وگوهای مثبت با مقام های دولت عراق در بغداد در مورد اختلافات مهم و مسائل برجسته بین دو طرف به اربیل بازگشت.

به گفته مقام های اقلیم، این نشست ها قرار است هفته آینده از سر گرفته شود تا چندین پیشنهاد برای حل مشکلات برجسته به ویژه درباره مساله نفت و بودجه به دولت فدرال ارائه شود.

به گزارش شفق نیوز، هیات اقلیم در چهارشنبه و پنجشنبه دو دور مذاکره با دولت فدرال و همچنین رایزنی با رهبران و مقامات احزاب سیاسی عراق برای حل اختلافات اساسی بین بغداد و اربیل انجام داده است. 

این دیدار چند روز پس از آن صورت گرفت که دولت عراق به علت تحویل ندادن روزانه 250 هزار بشکه نفت خام، پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان را قطع کرد.

دولت عراق می گوید که اقلیم کردستان به تعهدهای خود در بودجه ملی عمل نکرده است.

اقلیم کردستان در بیانیه امروز خود اعلام کرد که به تعهد خود نسبت به موارد بودجه مالی سال 2019 و توافق نامه منعقد شده با بغداد در اوایل ژانویه 2019 عمل خواهد کرد.

این توافق نامه شامل تحویل 250 هزار بشکه نفت در روز به دولت فدرال در ازای دریافت سهمی در حدود 13 درصد از بودجه عراق به اقلیم به علاوه حقوق کارمندان و پیشمرگه ها است.

کاهش حقوق کارمندان اقلیم کردستان عراق در روزهای اخیر منجر به اعتراض های گسترده و تحصن کارکنان دستگاه های دولتی و اجرایی شده است.

اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی سال ها است که بر سر مسائل مختلف از جمله سرزمین های مورد مناقشه، چگونگی مدیریت درآمد و منابع نفت و بودجه نیروهای پیشمرگه با یکدیگر اختلاف دارند.