گردشگری و توریسم

مقسم آب مرزی ایران و ترکمنستان در شمال خراسان رضوی مرمت شد

علی فراهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب رودخانه زنگلانلو که از ارتفاعات الله اکبر کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد پس از طی ۷۰ کیلومتر در خاک ایران در میل مرزی ۲۴۴ مقابل پاسگاه مرزی اسلام قلعه وارد خاک ترکمنستان می شود و پس از حدود ۱۵۰ متر پیشروی در خاک این کشور  آب آن در محل یک جداکننده و اصطلاحا مقسم بین دو کشور توزیع می شود.

وی ادامه داد: مطابق قرارداد تقسیم آب سال ۱۳۰۵ خورشیدی میان دو کشور ایران و اتحاد جماهیر شوروی در این محل، سهم ۶۰ درصد آب کشور همسایه جدا شده و سهم آب ایران نیز از طریق خط لوله پس از پیمودن ۱۷ کیلومتر در میل مرزی ۲۴۲ وارد خاک ایران شده و به قراء ثلاثه و یا همان روستاهای شیلگان، حصار و شهر لطف آباد منتقل می شود.

فرماندار درگز گفت: با توجه به قرار گرفتن این مقسم در خاک ترکمنستان و وضعیت خاص شیوع کرونا و تاثیر آن بر رفت و آمدهای مرزی خوشبختانه با موافقت ترکمنستان لایروبی و مرمت محل مقسم و کانال تقسیم آب که در اثر جمع شدن چوب و گل و لای بسته شده بود به اتمام رسید.

فراهی افزود: بر اساس قرار داد مرزی تقسیم آب های مرزی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی که از هریرود تا دریای خزر را شامل می شود آب رودخانه زنگلانلو در محل مقسم واقع در خاک کشور ترکمنستان به صورت ۶۰ درصد سهم کشور همسایه و ۴۰ درصد سهم ایران تقسیم می شود.

خراسان رضوی ۵۳۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد که ۱۵۵ کیلومتر آن در شهرستان درگز واقع است. مرکز این شهرستان ۷۵ هزار نفری در فاصله ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.  

جمهوری ترکمنستان با شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد هم مرز است.