گردشگری و توریسم

آموزگار بیرمی، دانش‌آموزان افغان را تنها نگذاشت

صفیه چهره‌ور، آموزگار روستای بالاده منطقه بیرم استان فارس است. او در دبستان حجاب این روستا تدریس می‌کند. این آموزگار پنج سال از ۱۰ سال سابقه فعالیتش را باعنوان مربی پیش‌دبستانی و پنج سال دیگر را به‌ صورت حق التدریس در مقطع ابتدایی مشغول به خدمت بوده است.

وی، هم‌اکنون معلم ۲۶ دانش‌آموز است که در میان آنها ۲ کودک تبعه افغانستان به نام های پریسا و سمیه در کلاس سوم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند اما با وجود بهره هوشی بسیار و استعداد فراوان به اینترنت و فضای مجازی دسترسی ندارند.

این آموزگار با وجود همه سختی‌ها و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، هر روز راهی منطقه خدمت خود می‌شود تا کودکان کلاسش را لبریز از محبت و عشق به همنوع کند و به آنها درس ایثار و فداکاری را در کنار مشق و تکالیف روزانه بیاموزد.

چهره‌آور، درباره دشواری‌های تدریس با وجود شیوع کرونا، عنوان کرد: خطر و بیماری همه جا وجود دارد، سعی می‌کنم با رعایت دقیق مسایل و نکات بهداشتی برای حفظ سلامت خود و ۲ دانش‌آموزم تلاش کنم تا آنها از کلاس درس عقب نمانند، در هر صورت آموزش آنان باید همچون دیگر دانش‌آموزان ادامه می‌یافت.

این آموزگار بیرمی که به‌عنوان نیروی حق‌التدریس در روستاهای این منطقه، به کار مشغول است، آموزگاری را موهبتی دانست که باید فراتر از یک شغل و به‌مثابه یک آرمان به آن نگریست.

وی افزود: تنها آموزش و پرورش می‌تواند توسعه متوازن جامعه را در رسیدن به اهداف متعالی، پایه‌ریزی و عملیاتی کند و آموزگاری در روستاهای فاقد امکانات لازم، جایگاه ویژه خود را نمایان می‌کند، همین مساله است که مرا وادار می‌کند تا در خدمت به دانش آموزان روستاهای منطقه احساس رضایت قلبی داشته باشم و به خود ببالم.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور برای مقابله با این ویروس از اوایل اسفندماه ۹۸ تا پانزدهم فروردین ماه ۹۹ تعطیل شدند که این تعطیلی تا امروز( یازدهم اردیبهشت ۹۹) تداوم داشته است.

با توجه به اینکه بهترین راه حل قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا (کووید ۱۹ ) قرنطینه خودخواسته در منزل اعلام شده، از این‌رو آموزش و پرورش، آموزش‌های مکمل را از طریق شبکه آموزش با هدف استمرار فعالیت‌های یادگیری از هفته‌های گذشته برای دانش‌آموزان آغاز کرده است تا آموزش در کشور تعطیل نباشد.

همچنین از تمام معلمان کشور خواسته شده تا از طریق کانال‌های معتبر و مطمئن و سایت مدارس، برنامه‌های درسی و آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان کلاس خود قرار دهند. معلمان نیز با انتشار ویدئو یا صدای خود در کانال‌های تلگرامی، دروس را به دانش‌آموزان به صورت آنلاین آموزش می‌دهند، رفع اشکال می‌کنند و همچنین تکالیف دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

شبکه اجتماعی دانش‌آموزان موسوم به «شاد» نیز برنامه کاربردی ویژه تلفن همراه هوشمند است که برای آموزش دانش‌آموزان در ایام بحران کرونا و تعطیلی مدارس استفاده می‌شود که در آن سه فرآیند، ورود برای دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در نظر گرفته شده است. برخورداری از این شیوه آموزشی، نیازمند دسترسی به اینترنت است.