گردشگری و توریسم

کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا به علت شیوع کرونا 

به گزارش روز چهارشنبه مجله فوربس، براساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا، تولید ناخالص داخلی امریکا از ۲.۱ درصد سه ماه اخر سال ۲۰۱۹ به منفی ۴.۸ درصد سه ماه اول ۲۰۲۰ رسیده است.

کاهش نرخ ناخالص داخلی در سه ماه اخیر بدترین کاهش در یک دهه آمریکا است، اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این کاهش تازه تاثیرات اولیه کرونا بر اقتصاد است و باید انتظار کاهش بیشتر اقتصاد در ماه‌های آینده باشیم. 

به گزارش مجله فوربس، کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی آمریکا نشان می‌دهد که اقدامات مهارکنده ویروس کرونا مانند حفظ فاصله گذاری اجتماعی، تعدیل نیرو و بستن مشاغل تاثیر چشم گیری بر اقتصاد آمریکا داشته است. 

از ابتدای سال ۲۰۱۴، هنگامی که اقتصاد ۱. ۱٪ سقوط کرد، تاکنون تولید ناخالص داخلی آمریکا به هیچ وجه کاهش نیافته و از اوج رکود اقتصادی بزرگ در سال ۲۰۰۹، هیچ افتی در این سطح نداشته است. 

به دنبال افزایش شیوع ویروس کرونا در آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد این کشور تا کنون شمار بیکاران ایالت متحده به علت کرونا به ۲۶ میلیون نفر رسیده است. 

با در نظر گرفتن تبعات کرونا بر اقتصاد، کارشناسان برای سه ماهه اول آمریکا کاهش حدود چهار درصدی را پیش بینی می‌کردند و انتظار می رود که روند کاهش تولید ناخالص داخلی در آمریکا در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ بدتر از سه ماه اول برسد. 

در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ در آمریکا تا کنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۲۳۳ نفر مبتلا و ۵۹ هزار نفر جان خود را از دست داده و ۱۴۳ هزار و ۳۰۲ نفر بهبود یافته‌اند. 

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. 

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر»  (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.