گردشگری و توریسم

رضایی: موضع واشنگتن و اتحادیه اروپا درمورد رفع تحریم تسلیحاتی، برای ایران الزام آور نیست

رضایی در گفت وگو با شبکه خبری “الجزیره” قطر افزود: به زودی تحریم تسلیحات بین المللی تحمیل شده بر ایران پایان می‌یابد و پس از آن هیچ کس نمی‌تواند ما را از انجام آن باز دارد.

این سخنان ساعتی پس از آن گفته می‌شود که  مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شده بود: ایالت متحده پس از پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل، اجازه نمی‌دهد که ایران بتواند تسلیحات نظامی خریداری کند. 

رضایی در بخش دیگری از سخنانش بدون اشاره به کشور خاصی اعلام کرد: برخی از کشورهای عربی در معرض باج خواهی آمریکا هستند، آنها تمام ابتکارات را رد می کنند و بر خصومت ایران پافشاری می‌ورزند.

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد.

وی در پاسخ به مجری برنامه “بلاحدود” الجزیره در خصوص ماهیت تشدید تنش‌ها در آب‌های خلیج فارس توسط واشنگتن این مسأله را ناشی از تغییر فرماندهان آمریکایی به این منطقه و ورود افراد تازه وارد  به آب‌های خلیج فارس بویژه در بخش شمالی آن دانست و افزود: به دلیل پیچدگی منطقه خلیج فارس، به همین خاطر فرماندهان جدید آمریکا راه‌های دریایی را درست نمی‌پیمایند، این اتفاق در چند روز پیش نیز اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: ماجرا این گونه بود که یک کشتی و چندین قایق در آب‌های خلیج فارس مأمور تعیین مرزهای آبی ایران هستند از ورود یک ناو آمریکایی به مناطق سرزمینی ایران مطلع می‌شوند، پس از آن امریکایی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که درگیری نظامی میان ما و آنها رخ داده است، درحالی که این یک مسأله کاملا طبیعی است و نیروی دریایی آمریکا این منطقه را نمی شناختند به همین دلیل راه را اشتباه طی کردند و نیروهای ایرانی به آنان پاسخ دادند و ماجرا پایان یافت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که آیا دستور دونالد ترامپ مبنی بر شلیک مستقیم به قایق‌های ایرانی‌ در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های آمریکایی در آب‎های خلیج فارس و انهدام آنها  می‌تواند، فعالیت‌های نیروهای ایرانی را در این منطقه متوقف کند هم گفت: همه ترامپ را می شناسند که فردی قمارباز است و تهدید می‌کند اما هیچ کاری انجام نمی‌دهد.
وی افزود: ما عملکرد وی را مشاهده کرده‌ایم، اما اگر بخواهد تهدیدهایی که می‌گوید را اجرایی کند، همانگونه که در خصوص حمله به پایگاه “عین الأسد در عراق عمل کردیم به شدت و با قاطعیت با تهدیدهای ترامپ برخورد خواهیم کرد.
رضایی افزود: وضعیت ناوهای آمریکایی به هم ریخته است، و هرچند مقام‌های واشنگتن مدعی هستند که ۶ هزار تن از نیروهای مستقر در این ناوها به کرونا مبتلا شده‌اند، اما براساس برخی اطلاعات، شمار مبتلایان به کرونا در این ناوها ۱۶ هزار تن است.

پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

دولت دونالد ترامپ که بزرگترین فروشنده سلاح در جهان است نگران پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و سعی دارد خود را عضوی از برجام معرفی کند تا به نحوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد. 

در حالی که بحران شیوع کرونا دنیا را به خود مشغول کرده است، اما مقامات‌ آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه تهران را ادامه می‌دهند و از هر ابزاری که به ذهنشان می‌رسد، بهره برداری می‌کنند. درآخرین دست از این اقدامات خصمانه رسانه‌ها از طرح این کشور برای استفاده از ظرفیت‌های قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران خبر داده‌اند. قطعنامه‌ای که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر آینده پایان خواهد یافت. 

این رویکرد خصمانه در حالی از سوی‌آمریکا پیگیری می‌شود که ایران با توجه به تحریم‌های ظالمانه امکان جابجایی پول چنین خریدهایی در سیستم مالی بین‌المللی را ندارد و اگرهم بتواند، با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی تهیه منابع مورد نیاز خریدهای تسلیحاتی از سوی تهران کار آسانی نیست. بنابراین گذشته از ااستدلالهای سست و بی‌پایه مقامات‌آمریکا در این زمینه هر ناظر بی‌طرفی تایید خواهد کرد که این اقدام‌آمریکا هیچ مبنای منطقی ندارد.