گردشگری و توریسم

روانشناس کودک: مافیا فن‌بیان کودکان را تقویت می‌کند

نیلوفر تحقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره تاثیر بازی مافیا بر کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: در ابتدا ممکن است به نظر بیاید که این بازی به نوعی بدبینی، تردید و شک ایجاد می‌کند، اما بررسی کودکان و نوجوانانی که با آن‌ها کار روانشناسی انجام می‌دهم، چیزی فراتر از این‌ها را نشان داد.

وی افزود: کودکانی که من با آن‌ها کار می‌کنم، مدتی است که بازی مافیا را از طریق تلویزیون یاد گرفته و تحت تاثیر این بازی قرار گرفته‌اند.

به گفته این روانشناس حوزه کودک، در دوران قرنطینه این کودکان تقریبا هر روز، یک ساعت به صورت آنلاین با نظارت این بازی را انجام می‌دهند. 

تحقیقی با بیان اینکه اینکه این بازی قوه تحلیل کودکان را بسیار تقویت کرده‌ است، گفت: این بازی ذهن کودک و نوجوان را پویا می‌کند و از سوی دیگر روی فن بیان و الگوی گفتاری آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد که این الگو معمولا از روی مسابقه مافیادر تلویزیون است. 

وی تاکید کرد که این بازی روی افزایش قدرت ارتباطات کودک و نوجوان نیز تاثیر مثبتی دارد و ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم کودکان خود را به مدرسه نمی‌فرستیم، چون ممکن است حرف زشت یاد بگیرند، ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم؛ در واقع کودکان ما باید با خوب و بد روزگار آشنا شوند و وظیفه ماست تلفیق این رو را به آن‌ها یاد داده و در مسیر درست قرارشان بدهیم.

این روانشناس کودک درباره برخی تاثیرات منفی بازی مافیا بر الگوی گفتاری، نیز تصریح کرد: در حوزه نوجوان با اکیپی کار می‌کردم که پاتوق‌شان پارک ساعی بود و گاهی وقت‌ها که می‌خواستم در جلسات گروه درمانی این بازی را انجام دهند، شاهد مکالمات نه چندان مناسب هم بودم، اما این موضوع در مورد کودکان متفاوت است، چراکه آن‌ها وارد کافه و پارک‌ها نمی‌شوند و عمدتا بازی را از طریق مسابقه تلویزیونی یاد گرفته‌اند.

تحقیقی اضافه کرد: اگر کودکان از این سن از طریق تلویزیون گفتار مناسب را در حین بازی مافیا یاد بگیرند، در آینده هم که وارد محیط‌های دیگر می‌شوند، با همین الگو وارد خواهند شد و این اصلاحی است که در جامعه صورت می‌گیرد.