گردشگری و توریسم

شوراها در گام دوم انقلاب

جامعه اسلامی کشور، امروز با استفاده از مشارکت و آرای مردم با تشکیل یک شورای کارآمد و پویا برای رفع نیازهای اجتماعی شهروندی در مسیر توسعه و آبادانی در حال حرکت است.  

با وجودی که در اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور معرفی شده است هر چند اوایل پیروزی انقلاب مسوولان شوق تشکیل  و  به مرحله اجرا در آوردن این اصل مهم را داشتند ولی تحقق این اصل اواخر دهه هفتاد و با پیشنهاد و پیگیری دولت اصلاحات محقق شد.
از اولین دوره انتخابات شوراها تا امروز بیش از ۲۰سال گذشته و شوراهای شهر و روستا در این مدت با روی کارآمدن اقشار مختلف از احزاب و گروه های سیاسی با تفکرات و جریان های قومی و قبیله ای به ویژه در روستاها شاید در مسیر خدمت و توسعه وتحول اجتماعی و شهری فعالیت های زیادی انجام داده باشند اما در واقع حق مردم بیش از این است.
متاسفانه عدم توانایی، تخصص لازم، ناکارآمدی  و تجربه کافی فعالیت اداری، تفکرات پوچ سیاسی سبب شده تا در ساختار بعضی از شوراها شاهد بحث و جدل اعضا و قهر وآشتی های کودکانه و اتلاف وقت به جای خدمت و توسعه منابع شهری باشیم.
حال که قریب به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب با همه فراز ونشیب ها گذشته و قدم در جاده  گام دوم گذاشتیم، باید بانگاهی منصفانه  و با پذیرش ایرادها و نقص های جدی  این نهاد در حوزه عمل که ناشی از نظارت نکردن جدی سازمان های حاکمیتی مسئول می باشد سعی در اصلاح ساختارشوراها داشته باشیم.

البته تغییر ساختار به معنی یک چارت سازمانی جدید نیست بلکه با رویکرد جوانگرایی، نخبه گزینی، تزریق تفکرهای پویا، کارآمد، رشد روحیه و همت جهادی بین مسوولان امر می توان انتخاب شایسته ای در راستای گام دوم انقلاب و در دوره جدید انتخابات شوراها داشت تا کشور آبستن حوادث تلخ بی تدبیری ها نشود.

البته یک نکته دیگر که باید در موضوع تقویت شوراها در نظر گرفته شود قوم گرایی به عنوان یک معضل فرهنگی در مناطق و شهرهای کوچک یا روستاها بوده که باعث ریزش آرای اصلح در انتخابات و یا افول شورا در آینده خواهد شد.

جای امیدواری است که با حضور جوانان در عرصه رقابت شوراها در آینده شاهد رشد و شکوفایی شهر و دیار خود باشیم.

در تقویم رسمی کشور روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها نام گذاری شده است.

فعال رسانه ای در استان کرمان *