گردشگری و توریسم

علاج‌بخشی سد اسفراین به پیشرفت ۶۰ درصدی رسید

جعفر حجی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون عملیات علاج بخشی سد شامل حل مشکلات فنی سازه و ترمیم هسته آسیب دیده آن انجام شده است ولی بخش ظاهری سد و برگردان آن به شکل اولیه باقی مانده که نیازمند تامین اعتبار بیشتر است.
وی افزود: برآورد هزینه علاج بخشی سد بیدواز ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که تا کنون به پیمانکار ۱۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده و ۵۰ میلیارد ریال نیز در قالب اسناد اوراق خزانه تامین اعتبار شده و حال آنکه پیمانکار رقمی بیش از این ارقام هزینه کرده است.
وی با بیان اینکه پایان علاج بخشی سد بیدواز منوط به تامین اعتبارات باقی مانده این پروژه است، گفت: زمان بهره برداری کامل از سد بیدواز، سه ماه پس از تامین اعتبار مورد نیاز، میسر خواهد بود.
سد بیدواز اسفراین سومین سد بزرگ خراسان شمالی است که در شمال شرقی این شهر بر روی رودی به همین نام بسته شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که در سال ۸۳ با هدف تامین آب آشامیدنی و بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان به بهره برداری رسید.
سد بیدواز از چند سال پیش دچار مشکلات سازه ای در بدنه مخزن شده و از سال ۹۵ تاکنون همچنان عملیات علاج بخشی خود را می گذراند.
ظرفیت برنامه ریزی شده سد بیدواز ۳۸ میلیون متر مکعب است که به دلیل مشکلات موجود و اجرای عملیات علاج بخشی در بدنه سد، ظرفیت آبگیری آن به ۱۴ میلیون مترمکعب محدود شده است.

بر اثر بارندگی های فروردین امسال ۱۰.۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سد بیداواز ذخیره شده که بخش زیادی از این آب به دلیل پروژه علاج بخشی و حفظ تراز امن سد، رهاسازی شد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد.