گردشگری و توریسم

معترضان لبنانی علیه سیاست‌های مالی و پولی تظاهرات کردند

به گزارش خبرگزاری لبنان، شماری از جوانان معترض در برابر بانک لبنان در منطقه حمراء بیروت حضور یافتند و با سر دادن شعارهایی به سیاست‌های مالی و پولی «ریاض سلامه» رییس بانک مرکزی این کشور و افرایش افسار گسیخته نرخ دلار اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش، در شهر طرابلس نیز معترضان اقدام به مسدود کردن خیابان سوریه این شهر کردند و شیشه‌های تعدادی از بانک‌ها در مرکز این شهر را شکستند.

در صیدا نیز معترضان افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی لبنان به سمت ساختمان بانک لبنان سنگ و مواد انفجاری پرتاب کردند.

این گزارش می افزاید تظاهرات‌کنندگان در مواردی با نیروهای امنیتی و ارتش نیز درگیر شدند.

این اعتراض‌ها در شرایطی انجام می‌شود که لبنان در بی‌سابقه‌ترین و بدترین اوضاع اقتصادی طی ۳۰ سال گذشته بسر می‌برد و قرار است هیات دولت این کشور روز سه‌شنبه در نشستی راه‌های مبارزه با فساد و یافتن راه حل‌هایی برای بازیابی پول‌های غارت شده این کشور را که عامل اصلی این اوضاع است، بررسی کند.

در این نشست همچنین قرار است راه‌هایی برای بررسی حساب‌ها و صاحبانشان که از طریق آن‌ها میلیاردها دلار پول سپرده‌های مردمی و بانک‌ها را خارج و به کشورهایی نظیر سوئیس منتقل کرده‌اند تعیین شود.

بالا گرفتن اختلافات سیاسی که منشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی این کشور است و این روزها جامعه لبنان را دستخوش مخاطرات بزرگی کرده و محافل سیاسی و رسانه‌ای این اختلافات را چاشنی بزرگی برای وقوع انفجار اوضاع اجتماعی در این کشور می‌دانند.

سخنان تند «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان علیه رییس کل بانک مرکزی این کشور مبنی بر لزوم پاسخگویی در مورد بحران ارزی رخ داده، موجب حمله سران سیاسی اردوگاه موسوم به ۱۴ مارس علیه وی شده است.

نخست‌وزیر لبنان جمعه گذشته در کنفرانسی خبری، ‌ریاض سلامه رییس کل بانک مرکزی لبنان را متهم کرد که در خصوص نوسانات ارزی که منجر به کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور و بالا رفتن قیمت دلار و کمیاب شدن آن شد، مقصر بوده و رفتارش مشکوک است که باید ضمن پاسخگویی در این زمینه از مسوولیت خود کنار رود.

علاوه بر این محافل رسانه‌ای لبنان از احتمال زیاد موج سواری مخالفان دولت از روند گرانی‌ها و اعتراض‌های مردمی می‌گویند، ‌موضوعی که اگر آغاز شود ممکن است تبعات آن بسیار گسترده‌تر از اعتراض‌های هفت ماه قبل این کشور باشد.

رسانه‌های لبنانی می‌گویند در شرایط کنونی هیچ چشم انداز مثبتی برای لبنان قابل تصور نیست چون نه مخالفان برنامه مشخص و منسجمی برای حمله به دولت دارند و نه طرفداران دولت طرحی برای بهبود سریع اوضاع و لذا پیش بینی می‌شود ارزش پول ملی این کشور در روزهای آتی بسیار بیشتر از سطح کنونی سقوط کند و با بدتر شدن اوضاع خیزش‌های مردمی نیز سر برآورد.