اماکن دیدنی ایران

چهار روز در استانبول، برنامه‌ای برای سفر به استانبول


قاصدک 24

شاید شما هم از قبل برای خرید تور استانبول اقدام کرده و یا قصد رزرو تور استانبول، برای تعطیلات پیش پیش را دارید، یا اینکه در جستجو برای خرید تور ارزان ترکیه، بر حسب اتفاق با یک تور استانبول لحظه آخری برخورد کرده‌اید.

پس بهتر است هرچه سریع‌تر خود را آماده سفر کنید. اما باید قبل از حضور در این شهر بدانید که اصلا برای دیدن چه چیزی به استانبول می‌روید و در عجیب‌ترین شهر ترکیه، چه چیزهایی به انتظار شما نشسته‌اند، تا بروید و از تماشایشان لذت برید. برای اینکه استانبول، همانگونه که آوازه آن را شنیده‌اید، در نظرتان جلوه نماید و برای یافتن پاسخی برای این پرسش که آیا تور استانبول ارزش آن هزینه‌ای که برایش کرده‌اید را دارد؟ اگرچه بسیاری از جاذبه‌های استانبول، آنگونه که خود شهر مشهور است، شناخته شده نیستند، اما آنقدر متعدد و متنوع هستند که در فرصت کوتاه تور چند روزه استانبول نتوانید از همه آن‌ها بازدید کنید. اغلب تورهای استانبول هم که چهار روزه بوده و در نتیجه، فرصت گشت و گذار در شهر استانبول و بازدید از جاذبه‌های توریستی و تفریحی استانبول خیلی زیاد نیست. بهتر است همین حالا قلم و کاغذی بیاورید و برنامه‌ دقیقی برای استفاده از تک تک لحظات تور استانبول بنویسید.

بهترین زمان سفر به استانبول:

قبل از اینکه شروع به نوشتن برنامه سفری خودمان کنیم، اجازه دهید کمی در مورد بهترین زمان سفر به استانبول صحبت کنیم. کشور ترکیه تابستانی گرم و زمستانی بسیار سرد دارد. و از این رو در فصول مختلف وضعیت گردشگری متفاوتی نیز دارد.

  • درHigh season (از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور)، شما باید در صف‌های طولانی تهیه بلیط برای بازدید از جاذبه‌های توریستی استانبول بایستید، نرخ اقامت بالا و هوا گرم و مرطوبت است.
  • درLow season ، یعنی از اوایل مهر تا اواخر اسفند ماه (به غیر از تعطیلات سال نو میلادی) حجم مسافرین و در نتیجه قیمت تور استانبول به شدت کاهش می‌یابد. اما هوا هم و سرد بارانی است.
  • درShoulder season ، (اواسط اسفند تا اوایل اردیبهشت)، هوا لذت بخش است و شهر هم خیلی شلوغ نیست و بیشتر گردشگران از هموطنان خودمان هستند. قیمت هتل‌ها شامل برخی تخفیفات شده اما نرخ بلیط هواپیما سر به فلک می‌زند.

این که چه زمانی را برای تهیه تور استانبول انتخاب می‌کنید به بودجه شما و قیمت تور استانبول در ایام مختلف سال بستگی دارد. البته می‌توانید با کمی بررسی تور استانبول ارزان یا تور استانبول لحظه آخری را از طریق برخی آژانس‌های مسافرتی تهیه نمایید.

بهترین مکان برای اقامت در تور استانبول

با توجه به موقعیت مکانی بسیاری از جاذبه‌های توریستی استانبول، بهتر است تا در شهر قدیمی استانبول، که همان قدیمی‌ترین بخش شهر است و به محله سلطان احمد معروف است اقامت داشته باشید. این نه تنها به شما امکان دسترسی راحت به برخی از بهترین جاذبه‌های توریستی استانبول نظیر مسجد آبی، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و بازار بزرگ را می‌دهد، بلکه شما را قادر می‌سازد تا با پای پیاده، در خیابان‌های نزدیک به هتل محل اقامت خود قدم زده و از مراکز خرید استانبول دیدن نمایید. البته عیب محله سلطان احمد این است که شب‌ها خلوت بوده و خیابان‌ها جنب و جوش محله‌ای مثل تکسیم را ندارند.

در استانبول، هتل‌ها و مسافرخانه‌های بسیاری وجود دارد، که شما می‌توانید با توجه به بودجه و یا انتظارات خود از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید. توصیه می‌کنم فقط در صورتی که به دنبال تور لوکس استانبول هستید یک هتل پنج ستاره مثل “هتل دابلیو استانبول و هتل چهار فصل استانبول در محله سلطان احمد، “هتل پارک حیات استانبول در محله شیشلی” و …  را برای اقامت انتخاب کنید. اما اگر قصد ندارید خیلی برای هتل ولخرجی کنید، هتل‌های چهار ستاره‌ای مثل هتل آیکون استانبول و هتل لیون استانبول در محله تکسیم یا هتل گرند هیلاریوم استانبول در محله سلطان احمد از جمله هتل‌های خوب استانبول هستند

باید در نظر داشته باشید که اصولا استانبول از آن دست شهرها نیست که در زمان حضور در آن، وقت‌تان را در هتل بگذرانید. پس خیلی نگران امکانات رفاهی هتل‌های استانبول نباشید. هتل‌های سه و چهار ستاره استانبول انتظارات شما را از یک هتل خوب برآورده خواهند کرد. بهتر است بعد از تحویل گرفتن اتاق به فکر برنامه روز اول خود در استانبول باشید.

چهار روز در استانبول – برنامه سفر به استانبول

روز اول تور استانبول:

در روز اول تور استانبول، با کمی مدیریت زمان قادر خواهید بود تا از چند جاذبه توریستی استانبول دیدن نموده و شام خود را در ساحل بسفر میل نمایید:

  • میدان اسب سواری قسطنطنیه (Hippodrome of Constantinople): بزرگ‌ترین میدان اسب سواری جهان باستان که در زمان امپراطوری روم به وجود آمد و همان طور که از نامش پیدا است، محل برگزاری مسابقات اسب دوانی و جشن‌های تاج گذاری و رژه نظامی بوده است. در گذشته بناهای باشکوهی در این میدان قرار داشتند؛ اما امروزه تنها بقایایی از این میدان در نزدیکی پارک سلطان احمد استانبول قرار دارد.
  • مسجد سلطان احمد، مسجد کبود یا مسجد آبی (Blue Mosque): در محله سلطان احمد و در خیابان آت میدانی و در نزدیکی میدان اسب دوانی قسطنطنیه واقع شده و یکی از باشکوه‌ترین بنا‌های کشور ترکیه به شمار می‌رود. نام “آبی” از کاشی‌های آبی به کار رفته در نمای بنا گرفته شده است. مسجد کبود استانبول در قرن ۱۷ و به دستور سلطان احمد اول ساخته شد. لازم به ذکر است که ورودی این مسجد رایگان است.
  • مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia): ایاصوفیا در محله سلطان احمد و در میدان ایاصوفیه و درست در مقابل مسجد سلطان احمد واقع شده است. این بنا شاهکار معماری دوره بیزانس و امپراتوری عثمانی بوده و در ابتدا یک کلیسا، بعدا یک مسجد و در حال حاضر نیز یک موزه تاریخی است. ورودی مسجد ایاصوفیه 60 لیر ترکیه می‌باشد.
  • قصر توپقاپی (Topkapi Palace): در شرق استانبول قدیمی و در کنار تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی استانبول، کاخ توپکاپی استانبول واقع شده که درست در نزدیکی مسجد ایاصوفیه است. این کاخ، محل سکونت سلاطین عثمانی، حرم سرا و دادگاه عثمانی و همچنین مرکز خلافت عثمانی بوده است. هزینه بازدید از این کاخ 40 لیر ترکیه است.
  • بازار ادویه استانبول (Spice Bazaar): بازار ادویه استانبول یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ادویه در دنیا است، به طوری‌ که بهترین سرآشپزان دنیا برای خرید ادویه به آنجا می‌روند. بازار ادویه استانبول در محله فاتیح استانبول و در میدان امینیو، در نزدیکی قصر توپقاپی و بندر امینیو واقع شده است.
  • قایق تفریحیTurYol Bosphorus : اگر بازار ادویه استانبول را تا انتهای آن پیاده روی کنید، به بند امینیو می‌رسید. و در آن‌جا نباید قایق کروز تنگه بسفر را از دست ندهید، از هر آژانس و هتلی می‌توانید بلیط این کشتی‌ها را تهیه کنید. همچنین می‌توانید خود را به یکی از اسکله‌های بشیکتاش، امینونو، کاراکوی، اوسکودار و … رسانده و بلیت قایق‌ها را با قیمت کمتری خریداری کنید. قیمت بلیط این قایق‌ها حدودا 5 دلار است.
  • صرف شام در قایق تفریحی در بندر بوسفر: تماشای جلوه‌ زیبایی‌های استانبول در شب کاملا متمایز از چهره شهر استانبول در روز است. پس توصیه می‌کنم روز اول تور استانبول خود را با صرف شام و تماشای برنامه‌های سرگرم کننده در قایق‌های تفریحی استانبول به پایان برسانید. به شرط اینکه لباس گرم با خود داشته باشید.

چهار روز در استانبول – برنامه سفر به استانبول

روز دوم تور استانبول:

روز دوم تور استانبول خود را چگونه آغاز کنیم؟ بهتر است ابتدا از خواب بیدار شده و صبحانه خود را میل نمایید. برنامه شما برای روز دوم تور استانبول پر است.

  1. مسجد ایاصوفیه کوچک: مسجد ایاصوفیه کوچک، تنها 10 دقیقه از مسجد کبود در محله سلطان احمد فاصله دارد. این مسجد در قرن ششم میلادی به عنوان یک کلیسا ساخته شده بود، پس معماری این بنا مطابق با معماری آن دوره و با گنبدی بزرگ مشابه مسجد ایاصوفیه است. ورودی مسجد ایاصوفیه کوچک رایگان است.
  2. موزه تاریخی آب‌انبار کلیسا (Basilica Cistern): یکی از شگفت انگیزترین سازه‌های باستانی شهر استانبول که در جنوب غربی ایاصوفیه واقع شده است. در واقع این بنا، مخزن آب بزرگ زیرزمینی مسجد ایاصوفیه بوده است و به خاطر ستون‌های مرمری زیبایش مشهور است. این مکان در فاصله 2 کیلومتری از مسجد کبود قرار دارد و هزینه ورودی آن 20 لیر ترکیه است.
  3. کلیسای چورا یا کاریه Kariye Museum (The Chora Church): کلیسای چورا یا کاریه یکی از زیباترین کلیساهای بیزانس است. این کلیسا در شرق منطقه‌ی اردینکاپلیِ استانبول و در نزدیکی دروازه Charisius و همینطور مسجد میر ماه سلطان واقع شده است. ورودی این کلیسا 45 لیر ترکیه است.

“بعد از بازدید از کلیسا وقت ناهار فرا می‌رسد. یک رستوران کوچک در کنار کلیسا قرار دارد و من توصیه می‌کنم پیتزای آن را امتحان کنید. هرچند که صرف ناهار در تپه پیر لوتی را نباید از دست داد.”

  1. تپه پیرلوتی (Pierre Loti Tepesi): از بالای این تپه دقیقاً می‌توانید نمایی پانورامایی از بوسفور داشته باشید. تپه به نام پیرلوتی نویسنده فرانسوی، نامیده شده. از آن جهت که او عاشق استانبول بوده و مدتی هم در استانبول زندگی می‏کرده است. این تپه پر است از کافه‌ها و رستوران‌ها و مغازه‌هایی کوچک فروش سوغاتی‌های استانبول است.
  2. مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque): یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مساجد استانبول است که به دلیل دوری از مرکز توریستی شهر استانبول، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مسجد در محله سلیمانیه قرار دارد و پس از خروج از مترو با کمی پیاده روی می‌توان به آن رسید. ورود به مسجد برای عموم رایگان است.
  3. برج گالاتا (Galata Tower): برج گالاتا یکی از نمادهای شهر استانبول است که در منطقه بی اغلو و در نزدیکی اسکله کاراکوی قرار دارد. ورودی این برج 35 لیر است و با پرداخت آن می‌توانید تا بالای برج رفته و چشم انداز فوق العاده زیبایی از شهر استانبول، خلیج شاخ طلایی و تنگه زیبای بسفر را در زیر پای خود مشاهده نمایید.
  4. صرف شام در رستوران الکساندرا: کلاب الکساندرا در محله آبشار عظیم واقع شده که یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای تفریحات شبانه در استانبول است. البته شما می‌توانید شامی لذیذ و خوشمزه را در یکی از رستوران‌های آبشار بسفر صرف نمایید.

چهار روز در استانبول – برنامه سفر به استانبول

روز سوم تور استانبول:

اگرچه تنها یک روز به پایان تور استانبول باقی مانده است، اما همچنان جاذبه‌های بسیار در استانبول انتظار شما را می‌کشند، پس بهتر است عجله کنید و بعد از صرف صبحانه آماده شروع روز سوم گشت و گذار در استانبول شوید:

  1. کاخ دلما باغچه استانبول (Dolmabahce Palace): این کاخ باشکوه در محله بشیکتاش و در سمت اروپایی به طرف تنگه بسفر قرار داشته و بسیار مجلل‌تر از کاخ‌های کشور خودمان است. هزینه ورودی این کاخ برابر ۴۰ لیر ترکیه برای بازدید از حرم و ۶۰ لیر برای بازدید از موزه است. زمان بازدید این کاخ زیبا ساعت ۹ تا ۱۷ بوده و در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه تعطیل می‌باشد.
  2. میدان تکسیم (Taksim Square): میدان تکسیم یا همان تقسیم، قلب شهر استانبول است. این میدان در بخش اروپایی این شهر واقع شده و یادبود جمهوریت در مرکز آن قرار دارد. میدان تکسیم استانبول شاهراه ارتباطی استانبول است و دسترسی به همه نقاط شهر را برای مسافران ممکن می‌سازد.
  3. کاپالی چارشی یا گرند بازار استانبول (Kapali Carsi): بازار بزرگ استانبول در منطقه تاریخی فاتح و در نزدیکی محله سلطان احمد و اسکله امینونو قرار گرفته است. این بازار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سنتی سرپوشیده دنیاست که بیش از ۴ هزار مغازه دارد. در این بازار تا می‌توانید با خوشرویی بر سر قیمت اجناس با فروشندگان چانه بزنید و سوغاتی‌های ترکیه را با قیمت مناسبی تهیه نمایید. البته لازم به ذکر است که گرند بازار در روزهای یکشنبه تعطیل است.

چهار روز در استانبول – برنامه سفر به استانبول

روز چهارم تور استانبول:

امروز آخرین روز از تور چهار روزه استانبول است، پس بهتر است تا از این آخرین روز اقامت در استانبول هم نهایت استفاده را ببرید.

  1. کاخ بیلربی (Beylerbeyi Palace): یکی از کاخ‌های زیبای استانبول محسوب شده و به کاخ دلماباغچه کوچک نیز مشهور است. این کاخ در بخش آسیایی استانبول و در حاشیه تنگه بسفر و در کنار پل بغاز واقع شده و برای دسترسی به آن باید از دلموش‌های موجود در اسکله اسکودار استفاده نمایید. ورودی این باغ 40 لیر ترکیه است.
  2. صرف ناهار در رستوران لوکی (İOKİ Asia): پس از تماشای کاخ باشکوه دلماباغچه وقت آن است تا در یک رستوران خوب از خود پذیرایی نمایید. رستوران لوکی در فاصله 5 کیلومتری از کاخ بیلربی و در محله کندیلی، در منطقه اسکودار استانبول قرار دارد. لوکی آسیا بی‌شک بهترین رستوران غذاهای آسیای در استانبول است. دلیل پیشنهاد این رستوران، علاوه بر شهرت آن، آدرس سر راست و محیط دلنشین آن با منظره‌ای رو به خلیج بسفر است.
  3. کمی تفریح در کافه های اطراف میدان تکسیم: آخرین جایی که توصیه می‌کنم تا در آخرین روز تور استانبول به آن‌جا بروید و با سایر گردشگران و معاشرت کنید همان میدان تکسیم است. همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های محلی استانبول را در کافه‌های اطراف میدان تقسیم نوش جان کنید؛ تا عصری خاطره انگیز و پر نشاط را در آخرین روز تور ترکیه خود در استانبول رقم بزنید.

استانبول از آن دست شهرهایی است که وقتی وارد آن می‌شوید، نه تنها علاقه‌مند به گشت و گذار در شهر و تماشای جاذبه‌های آن می‌شوید؛ بلکه دلتان می‌خواهد در همانجا یک خانه داشته باشید و باقی عمر خود را در این شهر سپری کنید. شهری که ترکیبی از همه چیز است، از تلاقی دو قاره گرفته تا ترکیب سنت و مدرنیته و همزیستی تاریخ و جغرافیا، و خاطره انگیز بودن تور استانبول در قیاس با سایر تورهای ترکیه در همین ترکیب زیباست که رنگ می‌گیرد و به چشم می‌آید.

اگرچه تورهای استانبول غالبا به صورت پکیج تور استانبول ارائه شده و دارای برنامه سفری دقیق و مدیریت شده به وسیله یک تورلیدر هستند، اما داشتن یک برنامه سفری خوب به شما کمک می‌کند تا در صورت تمایل کمی از وقت‌تان را آنگونه که خودتان دوست دارید سپری کنید.

سفر خوبی داشته باشید.


صوفی