گردشگری و توریسم

آلودگی هوای سردشت به ۳ برابر حد مجاز رسید

خالد بایزیدی شب شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش ذرات آلاینده این شهرستان هم‌اکنون میزان ذرات معلق در هوا به ۴۶۵ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

وی سرعت وزش باد در این شهرستان را ۶۱ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و افزود: این وضع جوی سبب شده تا آلودگی هوای این شهرستان به سه برابر میزان استاندارد خود رسیده و موجب کاهش کیفیت هوای منطقه شود. 

وی با بیان اینکه منشاء این ذرات معلق و گرد و غبار کشور عراق است که در اثر وزش باد هوای سردشت را تحت تاثیر قرار داده است افزود: این حجم آلودگی از جنس گرد و غبار در سالجاری برای نخستین بار است که روی می‌دهد. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت با تاکید بر وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا توصیه کرد: افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی و جانبازان شیمیایی تا عادی شدن وضعیت هوا از تردد در بیرون از منزل خودداری و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند. 

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

شهرستان سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.