گردشگری و توریسم

لیبی از شلیک گاز اعصاب توسط شرکت امنیتی واگنر در جنوب طرابلس خبر داد

واگنر یک شرکت خصوصی نظامی روسی است که بنا به اعلام رسانه ها ریاست آن را یک بازرگان روس بر عهده دارد و از نزدیک ترین افراد به دولت روسیه است و نیروهای آن برای ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» می‌جنگند.

به گزارش چهارشنبه شب تلویزیون الجزیره، فتحی باشاغا وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی همچنین به مداخله امارات متحده عربی در امور کشورش اشاره کرد و اظهار داشت: امارات برای امنیت ملی لیبی یک خطر به شمار می رود و برای برهم زدن ثابت کشور و تعمیق هرج و مرج تلاش می کند.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

نیروهای حفتر از ۴ آوریل ۲۰۱۹ (۱۵ فروردین ۹۸) حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر گذشته (۲۱ آذر) نیز به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کرده‌ اند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایر السراج» که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن «عبدالله الثنی» است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» از وی حمایت می‌کنند.