گردشگری و توریسم

ضرورت‌های تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت

به گزارش روز چهارشنبه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در دهمین ویدئو کنفرانس شورای معاونین و روسای ادارات استثنایی استان ها که با موضوع تببین بسته تحولی “توسعه مشارکت کاهش تمرکز و اجتماعی شدن” برگزار شد، اظهار داشت: در یکی از پژوهش های کشوری در خصوص ادراک سازمانی، ۶۰ درصد از سازمان ها پیوندی بین بودجه و استراتژی خود برقرار نکرده اند. ۸۹ درصد از مدیران در ماه کمتر از یک ساعت به استراتژی های سازمان می اندیشند و ۲۵ درصد از مدیران نظام پاداش های خود را مبتنی بر استراتژی های سازمانی پرداخت نمی کنند و تنها ۵ درصد از کارکنان استراتژی سازمان را درک می کنند.

وی تاکید کرد: براین اساس هر قدر راجع به استراتژی های سازمانی گفتگو شود، تقریب ذهنی بیشتری صورت خواهد گرفت و در نهایت ادراک سازمانی مشترک ایجاد می شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: تبیین بسته های تحولی و برنامه های سازمانی با تعریف نقش همکاران در اجرای این برنامه ها تعریف و تعیین می شود.

وی گفت: کاهش هزینه ها، افزایش فرصت و کمک به اقتصاد آموزش و پرورش ، افزایش هویت ونقش آفرینی فرهنگیان در خصوص آموزش و پرورش، کاهش فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری آموزش و پرورش در جامعه و دولت و تاکید مقام معظم رهبری در نام گذاری سال ها بر مشارکت مردم  از جمله ضروریات تدوین بسته تحولی “توسعه مشارکت کاهش تمرک  واجتماعی شدن” است.

حسینی  در تشریح بیان مساله و چرایی طراحی بسته تحولی توسعه مشارکت و کاهش تمرکز و اجتماعی شدن آموزش وپرورش گفت: نظام آموزش و پرورش به شدت متصلب و متمرکز است و  این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی و مدیریت چند لایهموجب فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است. این فشار نیز به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت منجر شده است

وی افزود: این رویه منجر به افزایش فاصله صف تا ستاد، کاهش خلاقیت، کاهش انگیزه معلمان می شود و در نتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت افزایش می یابد.

حسینی تصریح کرد: کاهش هزینه ها، افزایش فرصت و کمک به اقتصاد آموزش و پرورش، افزایش هویت و نقش آفرینی فرهنگیان در خصوص آموزش و پرورش، کاهش فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری آموزش و پرورش در جامعه و دولت و تاکید مقام معظم رهبری در نام گذاری سال ها بر مشارکت مردم از جمله ضروریات تدوین بسته تحولی “توسعه مشارکت کاهش تمرک  و اجتماعی شدن” است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان مولفه های مشارکت اظهار داشت: مشارکت درگیری عاطفی ذهنی است و اختیاری، آگاهانه است و همه در قبال آن احساس مسئولیت می کنند.

حسینی با بیان مزایای مشارکت افزود: مشارکت موجب فعال کردن ذینفعانی که میل به فردیت و گریز از مسئولیت دارند و افزایش مسئولیت پذیری می شود.

وی گفت: بهبود کیفیت در مدارس، نزدیکی فرهنگیان، اولیا، دانش آموزان و جامعه به یکدیگر، افزایش کارایی در مدیریت، تعلق ذینفعان به برنامه ها و اقدامات، کاهش تعارضات معلمان، مدیران، دولت و جامعه، کاهش زمان اجرای پروژه ها و رشد آگاهی ذینفعان از جمله مزایای مشارکت است.

حسینی  مشارکت را به سه دسته تزئیناتی، محدود و  واقعی تقسیم کرد و گفت: مشارکت تزئیناتی یا تشریفاتی در مقابل عدم مشارکت یک گام به جلو است و مشارکت محدود  فقط در اموری که نظام ها و حکومت ها  می خواهند  است و از مشارکت تزئیناتی یک گام جلوتر است.

حسینی تصریح کرد: مشارکت واقعی که مردم در تصمیم سازی، اجرا و بهره برداری سهیم هستند، بهترین نوع مشارکت مردم است و رسیدن به مشارکت واقعی پایدار نیازمند طراحی ساختار و نظام مندسازی است.

وی گفت: در قانون اساسی مشارکت در سه سطح کلان، میانی و خرد دیده شده و سه مدل مشارکت نمادین، مقطعی، مستمر و نظام مند، در قانون اساسی آمده است.

حسینی تصریح کرد: در مشارکت واقعی مستمر و نظام مند، مشارکت با مردم به جای مشارکت برای مردم است، تقاضامحور به جای عرضه محور است و مشارکت برنامه ریزی شده به جای مشارکت توده ای و اتمیزه شده است و این بهترین  مدل مشارکت نظام مند ومستمر است که موجب ارتقای کیفیت و عدالت خواهد شد.

 معاون وزیر با بیان اینکه مشارکت ذینفعان باید بر ۵ محور عمده استوار شود، اظهار داشت: نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی از جمله محورهای عمده مشارکت است که این سه موجب افزایش مشارکت، اعتماد و ظرفیت سازی می شود.

رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه نتیجه مشارکت با مولفه های یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی منتج می شود، اظهار داشت: باید تلاش کرد این مولفه ها هم در جامعه و هم آموزش وپرورش افزایش یابد.

معاون وزیر ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت: بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه می داند و بازتولید سایر سرمایه ها نیز در سایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است.

وی افزود: انسجام مردم، احساس شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق اجتماعی موجب ایجاد سلامت اجتماعی می شود و این نیز ملزم به فراهم کردن زمینه مشارکت واقعی و پایدار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش،‌ مشارکت درون سازمانی و برون سازمانی را از اجزای مشارکت دانست و اظهار داشت: معلمان، مدیران، کارشناسان اداری، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و ادارات از مولفه های درون سازمانی و  دانشگاهیان، صاحبنظران، حوزویان، اولیا، دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی و تشکل های مردمی از مولفه های برون سازمانی هستند که می توانند به مشارکت دعوت شوند.

حسینی در ادامه به  ارائه طرح های مشارکت محور درون سازمانی  پرداخت و اظهار داشت: پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، توسعه کمی و کیفی تشکل های اجتماعی و علمی معلمین، حضور نمایندگان معلمان در کارگروه ها و طرح قشربندی حرفه ای معلمان از جمله طرح های مشارکتی معلمان است.

وی افزود: پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری اولیا و مشارکت پیشکسوتان از طریق ایجاد گنجینه مدیران استثنایی و راهنمایان بالینی از دیگر طرح های مشارکتی درون سازمانی است.

حسینی گفت: تشکیل مجلس دانش آموزی، تشکیل مجلس مشورتی مجازی دانش آموزی، طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل، تقویت کمی و کیفی تشکل های دانش آموزی، طرح مدام ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و طرح هر مدرسه یک سرود از جمله طرح های مشارکتی ویژه دانش آموزان است.

وی افزود: مدیران، کارشناسان ادارات استان ها و ستاد و مدیران نیز از طریق  نظام تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد و طرح جام به مشارکت دعوت می شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در تبیین طرح های جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاه های دولتی در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی و گسترش کمی و کیفی مدارس و مراکز غیردولتی تعریف شده است.

وی افزود: توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد از طریق ۶ راهبرد شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل و توانمندسازی نیز از برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.

حسینی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران و دانشگاهیان در قالب  طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی تعریف شده است و طرح توانبخشی بانک زمان از طریق انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات ایشان در قالب ارائه کارت های اعتباری از دیگر برنامه های جلب مشارکت های برون سازمانی است

وی در پایان با تاکید بر تشکیل شورای راهبردی توسعه مشارکت ها اظهار داشت: شورای راهبردی مشارکت ها  از طریق ۴ کارگروه مشارکت اولیا، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت معلمان و مدیران  و کارشناسان و کارگروه مشارکت  پیشکسوتان، بخش خصوصی، مردم و دستگاههای دولتی و عمومی  فعالیت های بسته مشارکتی را رصد و پایش خواهد کرد.