گردشگری و توریسم

تکاپوی انگلیس برای تولید نخستین واکسن کرونا

«مت هنکوک» وزیر بهداشت انگلیس در کنفرانس خبری روزانه دولت اعلام کرد که محققان دانشگاه آکفسورد واکنسی را از ویروس بدون خطر شامپانزه تولید کرده‌اند که با مهندسی‌های صورت گرفته حامل بخشی از ویروس ضعیف شده کرونا (کووید-۱۹) است.

وی افزود: این واکسن که به لاتین ChAdOx1 nCoV-19 نام‌گذاری شده، قدرت ایمنی بدن انسان را در برابر سایر بیماری‌ها افزایش داده و برای اولین بار پنجشنبه روی انسان آزمایش می‌شود.

هنکوک در اظهار نظری تامل برانگیز عنوان کرد که پیش از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌های بالینی کار تولید این واکسن آغاز شده و تا ماه سپتامبر به تولید انبوه رسیده و  در دسترس همگان قرار می گیرد. به گفته او، دولت با سه شرکت داروسازی انگلیسی برای ساخت و توزیع واکسن جدید رایزنی کرده است.

وزیر بهداشت انگلیس همچنین از تلاش همزمان دانشمندان ایمپریال کالج خبر داد و مدعی شد که هر دو پروژه به سرعت در حال پیشرفت است. وی در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود که دولت با تخصیص ۴۲.۵ میلیون پوند اعتبار، بیشترین میزان سرمایه گذاری در جهان را برای ساخت واکسن کرونا انجام داده است.

هنکوک افزود؛ لذت اولین کشور تولیدکننده واکسن کرونا به حدی شیرین است که تمام وزن دولت را صرف این دو پروژه کرده‌ایم.

هم زمان «سارا گیلبرت» رییس گروه تحقیقات دانشگاه آکسفورد در حوزه تولید واکسن جدید، اظهار امیدواری کرد تا ماه آینده ۵۰۰ آزمایش یالینی روی انسان انجام دهد.  او در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز افزود که نیمی از این افراد ترکیبات دیگری از واکسن جدید را آزمایش کرده و علائم آنها بررسی خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری اسکای، دانشگاه ایمپریال کالج لندن نیز تحقیقات روی حیوانات را از ماه فوریه (بهمن/اسفند) ‌آغاز کرده‌ و آزمایش‌های بالینی روی انسان را از دو ماه دیگر آغاز می‌کند.

برخی دانشمندان در انگلیس معتقدند که واکسن کرونا در بهترین حالت زودتر از سال اینده تولید و توزیع نخواهد شد. پروفسور «رابین شتوک» از دانشگاه ایمپریال کالج لندن می‌گوید که کوتاه کردن فرآیند آزمایش‌های بالینی امری غیر ممکن است. 

وی افزود: اولین گام این است که مطمئن شویم واکسن جدید روی تعداد محدودی از انسان‌ها با موفقیت آزمایش شده است. این فرایند در بهترین حالت بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد. 

شتوک ادامه داد:‌در گام بعدی باید مشاهده کنیم که آیا واکسن جدید می‌تواند مانع شیوع ویروس در جامعه شود. برای این کار باید آمار و ارقام را کنار هم قرار داد و اگر نتایج قابل قبول بود می‌توان برای کسب مجوز اقدام کرد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که بیش از ۷۰ نمونه واکسن کرونا در سراسر جهان در حال ساخت است. با این حال کشورهای معدودی دست به آزمایش‌های بالینی زده‌ و در سودای شکستن رمز ویروس جدید هستند.

انگلیس اینک دوره اوج (پیک) همه گیری ویروس کرونا را سپری می‌کند و آمار روزانه مبتلایان و جان‌باختگان دائما در حال نوسان است. بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت انگلیس تاکنون ۱۲۹ هزار و ۴۴ نفر به کرونا مبتلا و ۱۷ هزار و ۳۳۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. 

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس پنجشنبه گذشته شرایط قرنطینه در این کشور را به‌مدت سه هفته دیگر تمدید کرد و افزود که این وضعیت تا رسیدن به آمار پایدار همه‌گیری ویروس کرونا ادامه دارد.