گردشگری و توریسم

هفته سلامت امسال با فداکاری سربازان تندرستی همراه شد

هفته سلامت اول تا هفتم اردیبهشت است و هر روز آن به مناسبتی نامگذاری شد.

محمدعلی طالبی عصر روز سه‌شنبه در پیامی با تبریک هفته سلامت افزود: نیروهای فداکار بهداشت و درمان در کنار همدلی و از خودگذشتگی نیروهای جهادی دست به خلق صحنه‌های کم‌نظیری از ایثار زدند که برای همیشه در یاد مردم باقی می ماند و نقش و آمادگی مثال زدنی مدافعان سلامت را بیش از پیش بر همگان آشکار ساخت.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد ، وی ادامه داد: اکنون که با فضل الهی اقدام جامعه بهداشت، درمان و همراهی مردم به سمت نائل آمدن بر موج اول شیوع این بیماری سخت پیش می‌رویم و همچنان نیازمند همراهی همگان در اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی هستیم.

وی  در این پیام از کوشش و ایثار جامعه متخصص بهداشت و درمان به ویژه در شرایط پرخطر امروز که مایه مباهات و غرور است و فردایی بهتر و شیرین‌تر را نوید می دهد قدردانی کرد.

علاوه بر ۱۴ بیمارستان‌ دولتی در یزد که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارد  ۱۳۲ مرکز بهداشتی و درمانی شهری در این استان فعال است.

مجموع واحدهای بهداشتی و درمانی استان ۳۴۹ باب هست که شامل ۳۶ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۴۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، ۹۳ پایگاه سلامت و ۱۷۱ خانه بهداشت است.

استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

روزهای سلامت شامل «بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا» ، « پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا» ، «آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا»، « هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا» ،  « روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا»، « مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا» و « هر رسانه یک پایگاه سلامت در مقابله با کرونا» نامگذاری شد.

 ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹ ) در شهر ووهان مرکز استان هوبی واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را اعلام کرد، نخستین  مورد آن  در ایران ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در قم شناسایی و اطلاع رسانی شد و شیوع این بیماری تاکنون در ۲۱۰ کشور گزارش شد

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان به پنجهزار و ۲۹۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه  بیان کرد: از دیروز تا ظهر امروز( دوم اردیبهشت )و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۲۹۷  بیمار جدید مبتلا به کووید -۱۹( کرونا) در کشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: تا امروز ۶۰ هزار و ۹۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و سه هزار و ۳۵۷  نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۳۶۵ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شد ، امیدواریم مردم با رعایت بیشتر و دقت در رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله گذاری هوشمند برای مقابله با این ویروس کمک کنند.

جهانپور گفت: موارد شناسایی شده کرونا در کشور با تلاش همکاران ما در ۱۲۶ آزمایشگاه در کشور انجام شد و روند نزولی تدریجی در روزهای اخیر ادامه دارد و امیدواریم در روزهای آتی خبرهای بهتری را به مردم بدهیم.