گردشگری و توریسم

۹۵ درصد مادران باردار کرمانشاه غربالگری کرونا شدند

دکتر محمدابراهیم شکیبا روز دوشنبه به ایرنا گفت: اکنون این پنج مادر باردار ترخیص شده اند و دوران قرنطینه سه نفر آنها نیز به پایان رسیده و ۲ نفر دیگر هنوز در قرنطینه هستند اما حال عمومی آنها خوب و وضعیت بیماری آنها رو به بهبود است و بطور مداوم توسط ماماها و کارشناسان ستادی شهرستان‌ها و استان مورد پیگیری قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: ارتقای سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبت های بهداشتی درمانی در نظام بهداشت و درمان کشور است.
شکیبا افزود: از آنجا که مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، به عنوان یک اولویت مهم در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تاکنون از حدود ۱۴ هزار و ۵۰ مادر باردار در استان ۱۳ هزار و ۳۴۵ نفر تحت غربالگری ویروس کرونا قرار گرفته اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت و مراقبت از این گروه در معرض خطر در این بحران، غربالگری و شناسایی زودرس مادران و ارجاع به موقع آنان به سطوح تخصصی، به منظور دریافت خدمات درمانی به هنگام، به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر مادران بسیار ضروری است.
شکیبا افزود: تاکنون ۲۲ مورد مداخله توسط مدیریت سلامت خانواده این معاونت در راستای پیشگیری از ابتلا زنان باردار در استان طراحی و اجرا شده است.
وی یادآور شد: همچنین از طریق سامانه «سیب» توسط مراقبین سلامت و بهورزان، تمام مادران باردار استان در کنار سایر اعضای خانواده به سرعت مورد غربالگری تلفنی قرار گرفتند.
شکیبا گفت: از بین مادران غربالگری شده ۱.۵ درصد دارای علایم بیماری کووید ۱۹ بودند که پس از انجام اقدامات بیشتر و ارایه آموزش‌های لازم  به این بیماران علامت دار، ۳۵.۶ درصد آنان نیاز به ارجاع به پزشک داشتند و به مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته استان مراجعه کردند.
وی ادامه داد: براساس بررسی و تشخیص پزشکان مراکز ۱۶ ساعته، تنها ۱۵ درصد از مادران دارای علامت و ارجاعی به مرکز، نیاز به دریافت خدمات بیمارستانی یا بستری شدن داشتند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اظهارداشت: دیگر موارد ارجاعی در مراکز مذکور تحت درمان قرار گرفتند و به آنها توصیه شد رعایت موارد بهداشتی را رعایت کرده و در منزل قرنطینه شوند که این امر به کاهش ازدحام زنان باردار در بیمارستان‌ها منجر شد.
شکیبا افزود: همچنین در بین مادران ارجاعی به بیمارستان پنج مورد بیمار کرونا مثبت تشخیص داده شد و تحت درمان‌های اختصاصی قرار گرفتند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا به ۵۱۱۸ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۲ هزار ۲۱۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز ۵۱۱۸ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند.