گردشگری و توریسم

خارج کردن انگشتر از معده کودک چهار ساله زیرابی با آندوسکوبی

‍این دختر بچه ۱۱ روز پیش هنگام بازی انگشتر مادرش را بلعیده بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، انگشتر بلعیده شده با توجه به اندازه و سن و جثه کودک در این مدت دفع نشد و به همین خاطر بیمار به بیمارستان امیرکلاء ارجاع که با انجام رادیوگرافی و آندوسکوپی جسم خارجی در معده، رؤیت و با آندوسکوپی بدون هرگونه عوارضی خارج شد.

بر اساس این گزارش ، بیمار پس از خارج کردن جسم خارجی و کسب هوشیاری ، با حال عمومی مناسب مرخص شد.

فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل که کار خارج کردن انگشتر را از معده کودک زیرابی انجام داد ، گفت : بیشترین موارد بلع اتفاقی جسم خارجی در کودکان بین سنین ۶ ماه تا چهار سال رخ می‌دهد که  سکه و اسباب‌بازی‌های کوچک شایع‌ترین موارد جسم خارجی را تشکیل می‌دهند.

دکتر ساناز مهربانی افزود : از بین اجسام خارجی ، بلع باتری بسیار خطرناک است و باعث پارگی مری در طی چند ساعت می‌شود ضمن این که اجسام نوک‌تیز نیز می‌تواند باعث آسیب به مری و بافت‌های اطراف مری به خصوص عروق و معده شده و ممکن است باعث خونریزی شدید شوند.

وی با تاکید بر این که اجسام نوک‌تیز و باتری باید به وسیله آندوسکوپ اورژانسی خارج شود، به والدین توصیه کرد اجسام کوچک قابل بلع به خصوص اجسام تیز و سربی و باتری های دیسکی و آهن ربا را از دسترس کودکان دور کنند.

این متخصص گوارش گفت : والدین همچنین فرزندان خود را از مواد شوینده اسیدی و قلیایی دور نگه دارند چون می تواند گاهی منجر به عوارض جبران ناپذیری شود.