گردشگری و توریسم

منتخب مردم شیراز در مجلس: بانک‌ها، ترمز رقابت در پرداخت سود را بکشند 

علیرضا پاک فطرت، شنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: متاسفانه برخی از بانک‌ها برای رفع مشکل تراز مالی خود همواره با روش‌ها و مشوق های مختلف با افزایش سود سپرده‌ها، به عنوان اصلی‌ترین عامل تولید نقدینگی قلمداد می‌شوند و ادامه این دور تسلسل، تورم و کاهش ارزش پول ملی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: برای تبدیل این تهدید اقتصادی به یک فرصت ارزشمند، مهار نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید، مهمترین نیاز امروز کشور است.

پاک فطرت با اشاره به اینکه امروز در بین استادان دانشگاه، صاحب‌نظران و کارشناسان خبره اقتصادی کشور در مورد خطر جدی افزایش بی رویه حجم نقدینگی یک اجماع نظر ملی به وجود آمده، گفت: بر اساس آمارهای رسمی در پایان سال ۹۸ میزان نقدینگی در اقتصاد کشور به رقم سهمگین و نگران کننده بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان یا به تعبیری ۲ هزار تریلیون تومان رسیده است.

او بیان کرد: این میزان نقدینگی با حرکت سیال و متناوب خود به سمت بخش‌ها و بازارهای مختلف، اصلی‌ترین عامل تورم و بی ثباتی در نظام اقتصادی کشور است.

پاک فطرت در مورد عوامل اصلی تامین و تولید این حجم نقدینگی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، سودهای پرداختی به سپرده‌های مدت‌دار بانکی، مهمترین و اثرگذارترین عامل بوده است به گونه‌ای که یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۷۵ درصد این نقدینگی در قالب انواع سپرده‌های مدت‌دار و سودهای آنها در سیستم بانکی کشور قرار دارد.

منتخب مردم شیراز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد، سیستم بانکی در حال حاضر روزانه بیش از یک هزار میلیارد یا به تعبیری یک تریلیون تومان سود به انواع سپرده‌ها پرداخت می‌کند و بر حجم این نقدینگی سهمگین افزوده می‌شود.

پاک فطرت افزود: این در حالی است که اقتصاد کشور اثر چندانی از این ارقام و اعداد را در بخش تولید و فعالیت‌های مولد مشاهده نمی‌کند و با روند فعلی، در سال ۹۹، اقتصاد کشور با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان نقدینگی رو به رو خواهد شد و در صورتی که با اتخاذ سیاست‌های فوری و قاطع، این نقدینگی مهار نشود مجددا شاهد دور تسلسل حرکت نقدینگی به سمت بازارهای مختلف، ایجاد تلاطم های تورمی و … خواهیم بود.

وی، اتخاذ سیاست‌های قاطع و راهبردی برای کنترل رشد و هدایت این نقدینگی به سمت تولید را ضروری‌ترین نیاز امروز اقتصاد کشور دانست و گفت: مجموعه مدیریت و سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشور به ویژه در دولت و مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از ابزارهای قانونی خود، راهبرد اساسی و حیاتی کنترل رشد و هدایت نقدینگی به سمت تولید را عملیاتی کنند.

به گفته پاک فطرت، برای تحقق این امر، با استفاده از ابزارهای قانونی همچون مالیات و اعمال و اجرای قاطع آن بر گزینه‌هایی مانند بازارهای غیر مولد و واسطه‌ای، مسیرها برای غول نقدینگی ناهموار و سخت خواهد شد و در مقابل با با حمایت‌ها، معافیت‌ها و مشوق‌های واقعی و ویژه مالیاتی، می‌توان مسیر تولید را برای ورود نقدینگی هموار و جذاب کرد.

وی اضافه کرد: تقویت و ایجاد حساسیت در ارکان اجرایی و تقنینی کشور برای اخذ مالیات واقعی و سنگین از فعالیت‌های غیرمولد و واسطه‌ای و سودهای بادآورده یک شبه که ناشی از تلاطم‌های نقدینگی است، یک ضرورت جدی اقتصادی است.

پاک فطرت افزود: اینکه بخش بسیار اندکی از جامعه از تلاطم‌های تورمی ناشی از موج نقدینگی سودهای شبانه چند صد در صدی بهره‌مند شوند و حتی در مسیر تقویت آن حرکت کرده و مالیات واقعی هم پرداخت نکنند و در مقابل اقشار ضعیف، بار سنگین این امواج تورمی سرگردانی نقدینگی را بر دوش بکشند برای مجلس یازدهم به هیچ عنوان پذیرفتنی نخواهد بود.

منتخب مردم شیراز در یادزهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: با سیاست‌گذاری برای مهار حداکثری نقدینگی سنگین و سرگردان در اقتصاد کشور و ایجاد عزم و اراده ملی برای اجرای آن در همه ارکان مدیریت اقتصادی، این تهدید جدی به فرصت ارزشمند سرمایه‌گذاری و جهش در تولید تبدیل می‌شود و توان اقتصادی و اجرایی کشور در حمایت از بخش‌های ضعیف و متوسط جامعه ارتقا خواهد یافت و آنگاه در مسیر کاهش فاصله طبقاتی به عنوان یک آرمان مقدس قرار خواهیم گرفت.