گردشگری و توریسم

استقرار ۲ گروه برای جلوگیری از ورود عشایر به ملایر

علی ده‌پهلوان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یک گروه ثابت با چهار نفر روز در محل سه راهی ملایر- نهاوند- بروجرد و اگروه سیار با ۲ نفر روز در کل مراتع شهرستان و منطقه سد کلان مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به ملایر به عمل می‌آورند.

وی افزود: همچنین یگان حفاظت اداره منابع طبیعی ملایر نیز سه گروه سیار به صورت روزانه در سطح شهرستان گشت‌های لازم را انجام می‌دهد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر تاکید کرد: مراتع این شهرستان حداقل تا ۱۵ اردیبهشت قابلیت چرا ندارند و چرای زودهنگام موجب از بین رفتن مراتع می‌شود.

ده‌پهلوان بیان کرد: در حال حاضر ۲۱۰ سامانه عرفی مرتعی در این شهرستان فعال است که از این تعداد ۲۰۸ سامانه روستایی و ۲ سامانه عشایری است که مربوط به روستای «علی‌آباد دمق» و «قلعه آقابیگ» است.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی مراتع به قشلاقی، ییلاقی و میان‌بند(حد فاصل قشلاق و ییلاق) گفت: شهرستان ملایر جزء مراتع میان‌بند است که هر سال با ورود زود هنگام عشایر، بیشترین خسارت و آسیب را متحمل می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر یادآور شد: سامانه عرفی، عشایری مربوط به روستای علی‌آباد دمق و قلعه آقابیگ هر سال به عنوان نقطه ییلاق عشایر در ملایر فعال است.

ده‌پهلوان ادامه داد: عشایر به صورت مجاز از ۱۵ اردیبهشت اجازه ورود به این شهرستان را دارند که با توجه به شیوع کرونا احتمال دارد دیرتر اجازه حرکت آنها از قشلاق داده شود.

طبق اعلام اداره منابع طبیعی این شهرستان، ظرفیت سالانه مراتع ملایر ۱۲۵ هزار واحد دامی است، در حالیکه با شروع فصل چرا بیش از ۳۵۰ هزار واحد دامی عشایری و روستایی وارد مراتع این شهرستان می‌شوند و بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع ملایر استفاده می‌شود.

از ۱۷۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در شهرستان ملایر، ۱۳۸ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل داده است.