گردشگری و توریسم

۲۰۰ کسب و کار در محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی ایجاد شد

احمد یزدان‌پناه روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی خراسان رضوی افزود: طی یک سال اخیر ۲۸ دفتر توسعه محله (تسهیل‌گری) توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در محلات مورد هدف طرح ملی بازآفرینی ایجاد شده که این دفاتر ۵۴ درصد از جمعیت و ۶۹ درصد از مساحت محلات هدف بازآفرینی را پوشش می‌دهند و هدف از راه‌اندازی آنها نوسازی و بهسازی این محلات از نظر کالبدی و از مسیر جلب مشارکت مردمی است.

وی ادامه داد: دفاتر توسعه محله (تسهیل‌گری) در فازهای اولیه احتیاج به جریان‌سازی اجتماعی و توانمندسازی این محلات دارند و مطابق گزارش ارائه شده به منظور توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این محلات نیز فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است.

وی با اشاره به راه اندازی شبکه کسب‌وکارهای خرد و خانگی در این محلات گفت: از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد، ۱۰ میلیارد ریال برای مدیریت و شبکه سازی کسب و کار خانگی اختصاص یافته است.

یزدان‌پناه از اعلام آمادگی شهرداری برای ارائه سه سند توسعه محله در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان خبر داد و افزود: استانداری برای هرگونه مساعدت به منظور تسهیل در فرآیندهای اداری یا تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده پنج استان با رعایت ضوابط و قوانین شهری برای اراضی قابل بارگذاری در امر مسکن و خدمات آمادگی دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۸۸۰ نفر از ساکنین این محلات متقاضی آموزش و راه اندازی کسب و کار بوده‌اند که توسط دفاتر توسعه محله شناسایی شده‌ و با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد ۵۰ جلسه مشاوره کسب و کار و ۱۹ کارگاه آموزشی برای آن‌ها برگزار شده است و پراکندگی این تعداد در ۱۷ محله شهری است که محلات خلج و عباس‌آباد بیشترین تعداد متقاضیان را داشته‌اند.

وی گفت: ۲۰۰ نفر از این متقاضیان با اتصال به پیشران‌های اقتصادی و بازار، محصولات خود را به خاطر پایداری در عرضه و فروش از این مسیر ارائه می‌دهند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دفاتر تاکنون پنج نمایشگاه عرضه محصولات خانگی و نمایش ظرفیت‌های محلات نیز برگزار شده که با استقبال ساکنین همراه بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی افزود: اقداماتی که در زمینه خود اشتغالی در محلات هدف بازآفرینی انجام شده با تمرکز بر آموزش نسل جوان و نوجوان موجب توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این محلات خواهد شد.

وی ادامه داد: دفاتر تسهیل‌گری نسبت به برگزاری دوره‌های ایده پردازی کسب و کار و استارت آپ ویکند با مشارکت ساکنان محلات اقدام کرده‌اند که این مهم در کنار شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نسل جوان و نوجوان در این محلات، موجب افزایش خودباوری آنها می‌شود.

وی همچنین بر پیگیری و رصد تصمیمات قبلی از جمله تفاهم نامه‌های منعقد شده برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط نهادهای ذیربط تاکید کرد.

نخستین گام شکل گیری طرح بازآفرینی شهری به ابتدای دولت یازدهم برمی‌گردد که براساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت دستگاه‌های ذیربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان‌ها، سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در جلسه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ هیات دولت مورد تصویب قرار گرفت و مسوولیت اجرای طرح بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران گذاشته شد.

دولت به منظور عملیاتی کردن این سند ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ با دستور رییس جمهوری برنامه ملی بازآفرینی شهری “امید” را با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده، بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهری و احیای بافت‌های تاریخی در سراسر کشور از جمله تهران آغاز کرد.

همچنین راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در نشست ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ هیات وزیران به ریاست دکتر روحانی مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا ۵۴۳ شهر با ۲ هزار و ۷۰۰ محله به مساحت ۱۴۰ هزار و ۹۰۲ هکتار با جمعیت ۲۰ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مورد هدف بازآفرینی شهری در کشور قرار گرفت.

در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در خراسان رضوی تاکنون ۶۱ طرح با هزینه هزار و ۲۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهرهای مشهد، سبزوار، تربت‌حیدریه و نیشابور اجرا شده است.