گردشگری و توریسم

بازار سنتی کرمانشاه مرمت و احیا می‌شود

علیرضا برشاهی رو پنجشنبه با اشاره به تشدید اقدامات مرمتی در بازار سنتی کرمانشاه در چند سال اخیر به ایرنا افزود: مرمت و ساماندهی راسته‌بازارهای بازار سنتی در این سال‌ها موردتوجه جدی قرار گرفته و با اختصاص اعتبارات موردنیاز اقدامات مرمتی گسترده‌ای در این بازار انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه اکنون به مراحل پایانی مرمت و ساماندهی راسته‌ بازارهای این بازار قدیمی رسیده‌ایم، برای همین برنامه احیاء سراهای بازار سنتی را در گام بعدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: در این بازار علاوه بر راسته‌بازارها که هر کدام مخصوص یک صنف و شامل حجره‌ها و مغازه‌هایی است، عناصری مانند حمام‌ها، مساجد، تیمچه‌ها و سراهای تاریخی داریم که وابسته به راسته‌بازارها هستند و برخی از آن‌ها همچون سراها در دهه‌های اخیر به شکل متروک درآمده‌اند.

برشاهی در توضیح نقش سراهای بازار سنتی کرمانشاه درگذشته گفت: در زمان‌های قدیم کاروان‌های تجاری پس از ورود به شهر در سراهای بازار سنتی که حکم تجارتخانه را داشتند، مستقر می‌شدند و کالاهایشان را در این سراها خالی می‌کردند، درواقع می‌توان گفت این سراها محل دادوستد و توزیع کالاها در بازار سنتی بوده‌اند.

وی تأکید کرد: باگذشت زمان این سراها دیگر کارکرد خود را از دست دادند و اکنون فقط محلی برای انبار کالاهای برخی از مغازه‌داران راسته‌ها هستند و به شکل متروک درآمده‌اند.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه بابیان اینکه صنوف راسته‌بازارها برای تبدیل این سراها به انبار تغییراتی در فضای معماری آن‌ها ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: عمده این سراها دارای حیاط‌های بزرگ و نما و معماری زیبایی هستند که متأسفانه بسیاری از آن‌ها اکنون معماری خود را از دست‌ داده‌اند، لذا در برنامه داریم تا سراها را به شکل سابقشان بازگردانیم.

برشاهی یادآور شد: طبق برنامه احیای سراهای تاریخی بازار استان را از سرای وکیل الدوله و با مشارکت خود بازاریان و متولی موقوفه آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: پس از احیای این سرا، بخشی از آن را به‌منظور انجام فعالیت‌های تجاری اختصاص می‌دهیم و بخشی نیز به شکل فضایی برای استراحت گردشگرانی که به بازار خواهند آمد آماده می‌شود تا سراهایی مانند بازار سنتی تبریز و شیراز داشته باشیم.

بازار دیمی کرمانشاه حدود ۲۰۰ سال پیش و در زمان حاکم شهر کرمانشاه، محمدعلی میرزای دولتشاه ساخته شده ‌است. این بازار دارای ۱۸ راسته است و در زمان خود بزرگترین بازار سرپوشیدۀ خاورمیانه به حساب می‌آمده است.

با احداث خیابان مدرس بازار به ۲ پاره شرقی و غربی تقسیم شده، گذرهای درون بافت قطع و خیابان پس از عبور از مقابل مسجد جامع و وسط سبزه میدان با از بین بردن این فضای شهری شاخه‌های اصلی بازار را قطع کرده و با ایجاد واحدهای تجاری در ۲ طبقه و جداره‌سازی شهری این خیابان به یکی از اصلی ترین محورهای بافت کرمانشاه تبدیل شد.