گردشگری و توریسم

پسماند میاندوآب؛ معضلی که راه به جایی نمی‌برد

اما این قصه سر دراز دارد و برخی از کارشناسان معتقدند که مربوط به امروز و فردا نیست و چنانچه مسوولان از گذشته‌های دور نسبت به مدیریت اصولی آن اقدام می‌کردند این مشکل هم‌اکنون به مرحله بغرنج نمی‌رسید.

مشکل دفع پسماند میاندوآب از زمانی آغاز شد که سایت قدیمی دفن زباله این شهر در جاده میاندوآب – شاهین‌دژ به علت انباشته شدن زباله در آن دیگر گنجایشی برای دفن نداشت؛ محلی که تا چند ماه پیش به عنوان سایت پسماند میاندوآب به شمار می‌رفت نیز به دلیل تکمیل ظرفیت 200 هکتاری آن یک معضل بزرگ زیست‌محیطی تبدیل شده بود.

شیرابه زباله‌های دفن شده در آن سایت با نفوذ به سمت زمین‌های کشاورزی موجب وارد شدن خسارت به اراضی این منطقه شده بود و این امر مخالفت اهالی روستاهای اطراف محل دفن پسماند شهر میاندوآب را در پی داشت.

در کنار تکمیل ظرفیت محل دفن پسماند میاندوآب، مخالفت‌های اهالی و محدودیت‌های مسوولان در تعیین مکان جدید موجب شد تا جمع‌آوری و دفع زباله در سطح شهر میاندوآب به یکی از چالش های اجتماعی این شهر تبدیل شود.

این شرایط در حالی به وجود آمد که طی سال‌های گذشته، مطالعات سایت جدید پسماند از سوی شهرداری میاندوآب آغاز شده و انتخاب محل سایت جدید پسماند به یک شرکت مشاوره بخش خصوصی واگذار شده بود.

در راستای این مطالعات چند مکان برای دفع پسماند شناسایی و مورد بررسی زیست محیطی، اقلیم و مسایل اجتماعی قرار گرفت که در نهایت یک مکان در زمین‌های اطراف یکی از روستاهای بخش مرکزی میاندوآب مورد تایید قرار گرفت.

شهرداری میاندوآب درصدد انجام اقدامات اولیه برای ساماندهی محل فوق شامل فنس‌کشی، اجرای لندلیف و غیره و انتقال پسماند به آنجا بود که با مخالفت اهالی این منطقه نیز مواجه شد.

تغییر مدیریت‌ها در شهرداری و فرمانداری میاندوآب برای مدتی موجب شد که انگیزه‌ها در این راستا کمرنگ شود و به علت مخالفت اهالی برای انتقال پسماند به محل جدید و برای کاستن از تنش اجتماعی، این محل از دستور کار مسوولان خارج گردد و مسوولان به فکر محل جدیدی برای جایگزینی این مکان بیافتند.

سال گذشته نیز بر اساس اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه سایت‌های پسماند شهرهای نزدیک به هم به صورت تجمیعی و مشترک باشد، مطالعه بر روی یک سایت مشترک بین ۲ شهر میاندوآب و مهاباد نیز آغاز شد تا این شهرها از این مکان استفاده کنند ولی با وجود برگزاری جلسه‌های مشترک و بررسی چند مکان در عمل این طرح نیز تاکنون به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است.

پسماند میاندوآب از اوایل سال گذشته به یک بحران در این شهرستان تبدیل شد به طوری در پی نبود محل مناسب، مدتی پسماندها در محل سابق کارخانه آسفالت شهرداری ( شهرک آیدین- مقابل دانشگاه آزاد واحد میاندوآب) دپو و در آنجا نیز پس از بسته‌بندی، شبانه به یکی از شهرهای استان انتقال می‌یافت و با گذشت مدتی این روند نیز با اعتراض شهروندان ساکن در این منطقه مواجه شد.

مدتی هم که به صورت جسته و گریخته زباله‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و به محل کارخانه جدید آسفالت شهرداری و از آنجا نیز به محل سایت پسماند مرکز استان انتقال می‌یافت که چند روز قبل یکی از اعضای شورای شهر ارومیه نسبت به این روند معترض و با رسانه‌ای کردن آن، مانع این انتقال شد.

درپی ممانعت از انتقال پسماند شهرداری میاندوآب به مرکز استان، از ۲ روز قبل با تصمیم مسوولان این شهرستان، زباله‌ها به محلی در زمین‌های اطراف شهر باروق انتقال داده می‌شد که با اعتراض و ممانعت اهالی این شهر مواجه شد به طوری که در این قضیه برخی از شهروندان معترض و همچنین شهردار و یکی از اعضای شورای شهر باروق نیز مورد برخورد قرار گرفتند.

در این شرایط که بیماری همه‌گیر کرونا شیوع پیدا کرده است و مسوولان بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال این بیماری به اجرای طرح فاصله‌گذاری و پرهیز از تجمعات تاکید می‌کنند، اهالی شهر باروق و روستاهای اطراف با تجمع ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری و حتی بیشتر، مانع انتقال پسماند به محل پیش‌بینی می‌شوند و مسوولان باید برای حل سریع این مشکل اقدام کنند.

اعتراض مردم این منطقه همچنان ادامه دارد و ساکنان روستاهای اطراف با تجمع در محور سرچم- میاندوآب ( راه منشعب مکان مدنظر برای دفن پسماند) از انتقال زباله به این منطقه خودداری می‌کنند.اعتراض مردم این منطقه همچنان ادامه دارد و ساکنان روستاهای اطراف با تجمع در محور سرچم- میاندوآب ( راه منشعب مکان مدنظر برای دفن پسماند) از انتقال زباله به این منطقه خودداری می‌کنند.

یکی از معترضان به خبرنگار ایرنا گفت: این مکان و اطراف آن دارای طبیعتی بکر است و ما اجازه نمی‌دهیم که به محل دفن زباله شهر میاندوآب تبدیل شود.

وی که از ذکر نام خود خودداری کرد، افزود: به هیچ وجه امکان انتقال پسماند ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت میاندوآب به این محل میسر نیست و ما تا زمان انصراف مسوولان از این تصمیم‌شان به تجمع خود ادامه می‌دهیم.

وی گفت: پیش از این به مدت بیش از ۴۰ سال بود که پسماند میاندوآب در زمین‌های روستای گل‌سلیمان‌آباد (قطورداغی) دفن می‌شد و به علت نزدیکی آن مکان با شهر باروق و به ویژه زمین‌های کشاورزی در آن منطقه، سال‌ها تبعات زیست‌محیطی آن را لمس کرده‌ایم و اکنون اجازه ایجاد یک مکان جدید پسماند را نمی‌دهیم.

وی اضافه کرد: در سال‌های پربارش، سیل از همین محل جاری می‌شد و بخشی از شهر را فرا می‌گرفت و اکنون هم اگر به محل پسماند تبدیل شود، با وقوع سیل زباله‌ها روانه شهر می‌شود.
 

دفع پسماند میاندوآب یک معضل ریشه‌دار

فرماندار میاندوآب می‌گوید: مشکل دفع پسماند این شهر یکی از معضلات قدیمی این شهر محسوب می‌شود و تلاش‌ها برای پیدا کردن یک راهکار اساسی جهت حل آن از 20 سال قبل تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مهدی قهرمانی گفت: انتخاب مکان جدید برای دفع پسماند شهری متاسفانه به یک چالش اجتماعی در این شهرستان مبدل شده و هر مکانی برای آن انتخاب می‌شود با ممانعت و مخالفت‌هایی مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از تکمیل گنجایش سایت زباله قبلی این شهر در «قطورداغی» قرار شد که سایت مشترکی با مهاباد در حدفاصل این 2 شهر ایجاد شود که مذاکره‌های اولیه نیز با مسوولان این شهر انجام گرفت که در نهایت با عدم تمایل آنان مسکوت ماند.

وی افزود: کارگروه پسماند آذربایجان‌غربی چند مکان را پس از کارهای کارشناسی انجام شده در نظر گرفته است که پس از تصویب نهایی به این شهرستان ابلاغ خواهد شد تا به طور قطعی به عنوان سایت جدید پسماند میاندوآب مورد استفاده قرار گیرد.

منطقه تلخاب مناسب‌ترین مکان برای انتقال پسماند شهری 

رییس شورای اسلامی شهر میاندوآب گفت: روزانه ۱۵۰ تن زباله در شهر میاندوآب و ۱۰۰ تن در روستاها تولید می‌شود که مدیریت این حجم از زباله سخت است و علاوه بر شهرداری‌ها حتی دهیاری‌ها را نیز با مشکل و چالش مواجه کرده است.

فخرالدین آذریان با بیان اینکه انتخاب محل دفن پسماند به پروسه زیادی نیاز دارد و آنگونه نیست که با یکبار بازدید، محلی را برای دفن زباله تعیین کرد افزود: چند نقطه در طرح جامع مدیریت پسماند میاندوآب معرفی و کار مطالعات این نقاط از سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود که در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید و در نهایت پس از تایید وزارت کشور و پس از دریافت ارزیابی زیست محیطی در کارگروه‌های پسماند شهرستان و استان سایت «تلخاب» تصویب و مجوزهای مربوطه برای آن صادر شد.

وی با بیان اینکه این سایت ۵۴ هکتار وسعت دارد و تمامی موارد و آیتم‌های مورد نظر را برای دفع پسماند داراست، اظهار داشت: در کنار این سایت پیش‌بینی شده بود ضمن دفن بهداشتی زباله یک واحد کارخانه بازیافت نیز ایجاد شود که برای این امر شماری سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرده بودند. 

وی افزود: متاسفانه با وجود آنکه این سایت از هر لحاظ برای دفع پسماند مناسب است ولی برخی افراد با مخالفت خود با انتقال سایت پسماند این شهرستان به این مکان باعث شدند تا این انتقال انجام نگیرد و شهر با بحران بزرگی در بخش دفع پسماند مواجه شود.

وی اضافه کرد: شهرداری میاندوآب طی این مدت بیش از ۱۰ میلیارد ریال صرف هزینه‌های اضافه برای انتقال زباله به سایت پسماند شهرهای همجوار کرده است که این هزینه می‌توانست در بخش عمران شهری هزینه شود.

هم‌اکنون به علت نبود مکانی مشخص، زباله‌های شهر در محل کارگاه ماشین‌آلات شهرداری دپو می‌شود که تداوم آن، مشکلات بهداشتی فراوانی را برای شهر به همراه خواهد داشت.

رییس شورای شهر میاندوآب می‌گوید: هم‌اکنون به علت نبود مکانی مشخص، زباله‌های شهر در محل کارگاه ماشین‌آلات شهرداری دپو می‌شود که تداوم آن، مشکلات بهداشتی فراوانی را برای شهر به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر میاندوآب با وجود تایید سایت تلخاب برای دفع پسماند این شهر از هر سایت دیگری که کارگروه پسماند استان مشخص کند حمایت و آماده همکاری با مسوولان در این زمینه است.

این شهرستان با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و سومین شهرستان پرجمعیت استان پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.