گردشگری و توریسم

کارشناسان حوزه بهداشت انگلیس تصمیم بحث‌برانگیر ترامپ را محکوم کردند

به گزارش روز چهارشنبه گاردین، آنها همچنین تصریح کردند که این اقدام نه تنها منابع لازم سازمان جهانی بهداشت را برای مقابله با کووید-۱۹ به خطر می‌اندازد، بلکه به‌طور بالقوه همکاری های بین‌المللی دانشمندان را در این زمینه مختل می‌کند.

«پیتر پیوت» مدیر مدرسه بهداشت و علوم پزشکی لندن هشدار داد که توقف منابع مالی سازمان جهانی بهداشت تصمیمی خطرناک، کوته فکرانه و سیاسی است که پیامدهای آن جامعه جهانی را متإثر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بحران کووید-۱۹ بزرگترین چالش بهداشتی جهان در یک صد سال گذشته است که تمام جوامع و اقتصادها با آن مواجه هستند، افزود: ما بیش از هر زمان دیگری به تخصص، رهبری و راهنمایی سازمان جهانی بهداشت برای مقابله و مهار این ویروس نیاز داریم.

همچنین «مارک سوزمن» رییس اجرایی بنیاد گیتس که پس از دولت آمریکا دومین حامی مالی سازمان جهانی بهداشت است، «قویاً» با تصمیم ترامپ مخالفت کرد و افزود که این موسسه ۱۵۰ میلیون دلار اضافه‌تر، برای یافتن واکسن کرونا به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده است.

در این میان، سخنگوی دولت انگلیس به خبرنگاران گفت که این کشور برنامه‌ای برای توقف کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت که در پیشبرد پاسخ جهانی به بحران کرونا نقش مهمی ایفا می‌کند، ندارد.

وی با بیان اینکه کرونا یک چالش جهانی است، افزود: این مهم است که تمام کشورها از طریق همکاری یکدیگر با این تهدید مشترک مقابله کنند. 

رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه سازمان جهانی بهداشت را به عدم اتخاذ اقدامات کافی در مقابله با کرونا متهم کرد و گفت که کمک‌های سالیانه به این سازمان را تعلیق می‌کند.

علاوه بر این، رییس جمهوری آمریکا این سازمان را به مخالفت با اعمال ممنوعیت سفر و فقدان شفافیت و همچنین اتکا به اطلاعات چین متهم کرد.

آمریکا سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک می‌کند که این مبلغ، بخش کوچکی از بودجه ۶ میلیارد دلاری این سازمان در سال به شمار می رود.  

رییس سازمان جهانی بهداشت نسبت به تصمیم رییس جمهوری آمریکا ابراز تأسف کرده و خواستار لغو آن شد.

«تدروس ادهانوم» در کنفرانسی خبری در ژنو سوئیس گفت: متأسفیم که رییس جمهوری آمریکا دستور داده تا کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت تعلیق شود.

وی با ابراز «امیدواری» به لغو این دستور، گفت که سازمان جهانی بهداشت در حال ارزیابی تأثیر تعلیق این کمک‌هاست.

ادهانوم با بیان اینکه «سعی می‌کنیم با همکاری شرکایمان، این شکاف [مالی] را پر کنیم» اما در عین حال از بیان جزئیات تلاش‌های این سازمان خودداری کرد.

کارشناسان بین‌المللی نگرانند که تصمیم رییس جمهوری آمریکا تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت در زمینه‌های مختلف مقابله با کرونا در سراسر جهان را به خطر بیندازد.

«دیوید نابارو» استاد دانشگاه ایمپریال کالج می‌گوید: سازمان جهانی بهداشت محلی است که دانشمندان، آزادانه دیدگاه‌ها و نگرانی‌های خود را بدون داشتن دغدغه بیان می‌کنند. وی اقدام آمریکا را مبتنی بر اولویت‌های سیاسی دانست که فضای تعامل برای دانشمندان را به خطر می‌اندازد.

مدیر موسسه خیریه ولکام تراست نیز عنوان کرد که در بحران کنونی، هیچ سازمانی قادر به پیگیری فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت نیست و اکنون زمان همبستگی به جای اختلاف است.